Wikipedia:Perihal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Wikipedia]] merupakan [[ensiklopedia]] bebas yang ditulis secara bekerjasamakerjasama oleh para pembacapengunjungnya. Laman ini merupakan sebuah [[Wiki]], yang bermaksud sesiapa sahaja termasuk ''anda'', boleh mengubah atau menyunting sebarangsetiap rencana sekarangyang ada dengan menggunakanmenekan pautan ''sunting halaman ini ({{msg:editthispage}})'' yang terdapat dipada bahagiansudut bawahatas setiap rencana di Wikipedia.
 
== Meninjau Wikipedia ==
 
Di dalam Wikipedia mengandungiterdapat banyak maklumatrencana yang amatmempunyai banyak mengenaibidang pelbagai perkaratertentu. Untuk melihatnya, pergi kerujuklah [[Laman Utama]], caricarilah perkara yang kelihatandilihat menarik, dan mulamulakan jelajahpenjelajahan ke atasnya. Terdapat juga kotak pencarigelintar pada puncaksebelah tepi setiap laman.
 
Jika anda bacamenemui sesuatu yang menarik, dan anda sukakannya,menyukainya. kenapaAnda tidakboleh tinggalkanmeninggalkan nota pada laman [[Wikipedia:Laman perbualanperbincangan|laman perbualanperbincangan]]? tersebut. Mula-mula pilih pautan ''perbincangan ({{msg:talkpage}})'' (lihat iaterdapat pada jaring tepi disudut kiriatas laman) untuk pergi ke laman perbualanperbincangan, dan kemudian pilih '''sunting +''' pada laman perbincangan ({{msg:editthispage}})terletak pada sudut atas laman, perbualanbersebelahan dengan pautan '''sunting'''). Kami sentiasaselalu gembira mendapat maklumbalasmaklum balas yang positif.
 
Jika terdapat sesuatu perkara yang kami tidak sentuh, ataupun anda menghadapi masalah mencari apa yang anda inginkan, hanya hubungi kami di [[Wikipedia:meja rujukan|meja rujukan]], atau tambah topik di senarai kami di [[wikipedia:memohon rencana|rencana dipohon.]]
 
Anda bebas untuk menyumbang apa jua artikel atau pautan yang menarik untuk dimuatkan dalam wikipedia.
 
== Menyunting ==
Semua orang boleh menyunting laman di Wikipedia (termasuk laman ini!). Hanya pilih pautan '''Sunting halamanlaman ini''' ({{msg:editthispage}}) pada puncak atau dasar laman jika anda percaya ia boleh diperbaiki lagi. Anda tidak memerlukan kelulusankeahlian khaskhusus; dan anda juga tidak perlu [[Wikipedia:Bagaimana untuk log masuk|log masuk]](walaupun anda digalakkan untuk sentiasa log masuk (''login'').
 
Cara termudah untuk mula membantu adalah dengan menggunakan Wikipedia sebagaimana anda menggunakan ensiklopedia yang lain, tetapi apabila anda berhadapan dengan masalah seperti — kesalahan ejaan, atau ayat yang tidak jelas— klik "Sunting" ({{msg:editsection}}) dan betulkannyaperbaikilah kesalahan kesalahannyaitu.
Semua orang boleh menyunting laman di Wikipedia (termasuk laman ini!). Hanya pilih pautan '''Sunting halaman ini''' ({{msg:editthispage}}) pada puncak atau dasar laman jika anda percaya ia boleh diperbaiki lagi. Anda tidak memerlukan kelulusan khas; dan anda juga tidak perlu [[Wikipedia:Bagaimana untuk log masuk|log masuk]].
 
[[Wikipedia:Berani dalam mengemaskini laman|Beranikanlah diri anda dalam mengemaskini laman]]. Jika anda rasa boleh membaiki isi kandungan laman, perbaikilah laman itu. Jangan takut melakukan kesilapan (sebahagian besar penyumbang rencana Wikipedia juga pernah melakukan kesilapan pada awal pembabitan masing-masing di Wikipedia). Bila anda melakukan kesilapan, anda atau orang lain dapat memperbaiki kesilapan tersebut pada waktu kemudian. Anda mungkin merasakan ia sedikit menakutkan! Lihatlah [[Wikipedia:Jawapan kritikan|Jawapan kritikan terhadap Wikipedia]] untuk penjelasan mengapa sistem ini berjaya.
Cara termudah untuk mula membantu adalah dengan menggunakan Wikipedia sebagaimana anda menggunakan ensiklopedia yang lain, tetapi apabila anda berhadapan dengan masalah seperti — kesalahan ejaan, atau ayat yang tidak jelas— klik "Sunting" ({{msg:editsection}}) dan betulkannya kesalahannya.
 
Wikipedia: Beranikan diri anda untuk menyunting laman; jika anda rasa boleh membaiki kandungan laman, baikilah. Jangan bimbang terhadap kesilapan; sekiranya anda tersilap, anda atau sesiapa, boleh membetulkannya semula. Lihat [[Wikipedia:Jawapan kepada bantahan biasa|Jawapan kepada bantahan biasa]] untuk penjelasan mengapa sistem ini berjaya. Walaupun Wikipedia telahtelahpun punmengandungi banyak mengandungirencana artikel(kira-kira sebanyak ({{NUMBEROFARTICLES}} pada kiraan terakhirsemasa), Wikipedia berkembang secara berterusan berkembang dengan penambahan artikeljumlah rencana yang sedia ada. semuanya ditulis oleh individu-individu seperti andaAnda. Anda bolehdapat [[Wikipedia:Bagaimana memulakan halamanlaman ataubaru|mencipta artikelrencana baru,]] atau mengemasmembaiki kinirencana-rencana artikelyang sedia ada dan menambah bahagian-bahagian baru ke dalamnya. Jika anda khuatir anda akan mencelarukan sesebuah artikel, kunjungi [[Wikipedia:Kotak pasir|Kotak Pasir Wikipedia]] di mana anda boleh berlatih untuk menggunakan Wikipedia.
 
BeberapaKami polisimemiliki beberapa [[Wikipedia:Polisi dan garis panduan|polisi]] telahyang disenaraikanmungkin seperti berikutperlu untuk rujukan dan pengetahuan anda. Anda disaranakan supaya membacanya dengan telitiditeliti. Khususnya, [[Wikipedia:Pandangan berkecuali|sudut pandangan tidakberkecuali berpihak(NPOV)]], yang bermakna artikelrencana-artikelrencana yand dimsasukkanditulis tidakharus haruslahneutral dan tanpa berat sebelah, dan wajarharus mewakili pelbagaibeberapa sudut pandangan berkenaanyang sesuatuberbeza perkarasecara dengan adilobjektif dan saksamatertib. Sumbangan-Semua sumbangan untuk Wikipedia diterbitkan di bawah [[Lesen Dokumentasi Bebas GNU|Lesen Dokumentasi Bebas GNU]] (''GNU Free Documentation License'' - GFDL)]]. Lesen iniGFDL digunakan untuk memastikan Wikipedia sentiasadan bebasrencana-rencananya untuksentiasa diedarkandiperoleh semulasecara selama-lamanyabebas (Lihat [[Wikipedia:Hakcipta]] untuk maklumat lanjut).
 
Selamat mencuba dan berjaya! Bantulah untuk mengembangkan Ensiklopedia Bebas Wikipedia. Sokongan padu anda amat kami hargai.
 
== Lihat juga ==
Baris 45 ⟶ 42:
*[[Wikipedia:Hubungi kami|Hubungi kami]]
 
[[Kategori:Maklumat Wikipedia]]
 
[[ar:ويكيبيديا:حول]]
[[en:Wikipedia:Welcome, newcomers]]
[[ast:Uiquipedia:Sobre]]
[[ar:ويكيبيديا: مرحبا، قادمون جدد|(Araby)‮العربي]]
[[az:Vikipediya:İzah]]
[[bs:Wikipedia:Dobrodošli]]
[[bg:Уикипедия:За Уикипедия]]
[[ca:Viquipèdia:Benvinguts a la Viquipèdia]]
[[csb:Wikipedijô:Ò Wikipediji]]
[[cs:Wikipedie:Vítejte ve Wikipedii]]
[[bsid:Wikipedia:DobrodošliSelamat datang]]
[[cy:Wicipedia:Croeso, newydd-ddyfodiaid]]
[[dajv:Wikipedia:VelkommenSugeng nybegynderrawuh]]
[[ca:Viquipèdia:BenvingutsQuant a la Viquipèdia]]
[[de:Wikipedia:Willkommen]]
[[ceb:Wikipedya:Mahitungod sa Wikipedya]]
[[eo:Bonvenon al la Vikipedio]]
[[cy:Wicipedia:Croeso,Ynglŷn newydd-ddyfodiaidâ Wicipedia]]
[[es:Wikipedia:Bienvenidos]]
[[frda:Wikipedia-Bienvenue, Nouveaux Venus:Om]]
[[de:Wikipedia:Über Wikipedia]]
[[ga:Vicipéid:Fáilte, a núíosaigh]]
[[en:Wikipedia:Welcome, newcomersAbout]]
[[hu:Wikipédia:Üdvözlünk_látogató]]
[[eo:Bonvenon al la Vikipedio]]
[[ia:Wikipedia/Benvenite]]
[[ises:Wikipedia:VelkomnirAcerca nýherjarde]]
[[et:Vikipeedia:Sissejuhatus]]
[[ja:Wikipedia:新規参加者の方、ようこそ]]
[[lbeu:Wikipedia:WëllkommWikipediari buruz]]
[[fa:ویکی‌پدیا:درباره]]
[[lt:Wikipedia:Sveikas atvykęs, naujoke!]]
[[defo:Wikipedia:WillkommenUm]]
[[nl:Welkom nieuwkomers]]
[[skfr:Wikipédia:VitajteÀ vo Wikipédiípropos]]
[[pl:Wikipedia:Powitanie nowicjuszy]]
[[fy:Wikipedy:Wat is Wikipedia]]
[[pt:Boas vindas]]
[[roga:WikipediaVicipéid:Bun venitRéamhrá]]
[[esgl:Wikipedia:BienvenidosSobre]]
[[sk:Wikipédia:Vitajte vo Wikipédií]]
[[he:ויקיפדיה:אודות]]
[[sl:Wikipedija:Dobrodošli, novinci]]
[[hi:विकिपीडिया:विकिपीडिया के बारे में]]
[[sr:%D0%92%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%98%D0%B0:%D0%94%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D1%88%D0%BB%D0%B8]]
[[hu:Wikipédia:Üdvözlünk_látogatóWikipédiáról]]
[[sv:Wikipedia:Välkommen]]
[[ja:Wikipedia:ウィキペディアについて]]
[[tt:Säläm,_Yaña_Kilgännär|Tatarça]]
[[kk:Уикипедия:Біз туралы]]
[[za:Infos För Niege]] [[zh:Wikipedia:%E6%AC%A2%E8%BF%8E%EF%BC%8C%E6%96%B0%E6%9D%A5%E8%80%85]]
[[ko:위키백과:소개]]
[[la:Vicipaedia]]
[[iann:Wikipedia/Benvenite:Om]]
[[mn:Wikipedia:Тухай]]
[[ml:വിക്കിപീഡിയ:About]]
[[cspl:WikipedieWikipedia:Vítejte veO Wikipedii]]
[[pt:Wikipedia:Sobre]]
[[ro:Wikipedia:Despre]]
[[ru:Википедия:Описание]]
[[simple:Wikipedia:About]]
[[sc:Wikipedia:Informatziones]]
[[sk:Wikipédia:O Wikipédii]]
[[su:Wikipedia:Wilujeng sumping]]
[[sv:Wikipedia:VälkommenOm]]
[[th:วิกิพีเดีย]]
[[tr:Vikipedi:Hakkında]]
[[tt:Wikipedia:Turında]]
[[vi:Wikipedia:Giới thiệu]]
[[zh:Wikipedia:关于]]
[[yi:װיקיפּעדיע:איבער]]