FTG: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{wikikan}}
{{Infobox musical artist
|Name = FTG
Baris 19 ⟶ 18:
}}
 
'''FTG''' (sing. '''Freedom That's Gone''') merupakan sebuah kugiran [[thrash metal]] yang berasal dari [[Malaysia]].<ref>{{ms}} [https://www.hmetro.com.my/rap/2017/10/268763/xpdc-ftg-temui-peminat XPDC, FTG temui peminat]</ref> Kugiran ini ditubuhkan pada tahun [[1989]] di [[Kuala Lumpur]].
 
Mereka adalah antara kumpulan terawal yang muncul di penghujung era generasi pertama muzik bawah tanah [[Malaysia]] seperti [[kumpulan Nemesis|Nemesis]], [[kumpulan Punisher|Punisher]] dan lain-lain.
Baris 28 ⟶ 27:
[[EP]] pertama mereka adalah rakaman berbau "Thrash Metal" Malaysia yang pertama dikeluarkan untuk pasaran. Ia dikeluarkan oleh FGM dalam tahun 1992. Beberapa minggu kemudian sebuah syarikat rakaman yang bernama VSP turut mengeluarkan demo-EP Cromok, "Image of Purity" (yang rakamkan di Woolongong, Sydney, Australia). Kedua-dua rakaman menjadi titik-titik mula untuk rakaman-rakaman Thrash Metal yang seberikutnya di industry muzik Malaysia.
 
Kumpulan FTG mengenengahkan imej thrash metal dan amat popular di funfair seluruh negara. Kebelakangan ini mereka lebih gemar mengambil halatuju muzik yang kurang agressif tetapi masih mengekalkan keberatan muzik metal itu sendiri.<ref>{{ms}} [http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=1024&pub=utusan_malaysia&sec=Hiburan&pg=et_02.htm Kumpulan F.T.G cari kelainan dalam muzik]</ref> Mereka juga cenderung menghasilkan album dalam [[bahasa Melayu]] dan tidak lagi menggunakan [[bahasa Inggeris]].
 
Selepas album "To The Front", vokalis Bart meninggalkan kugiran ini dan digantikan oleh Tajul. Walaupun ada yang mengkritik dengan kemasukan vokalis baru ini, tetapi mereka tetap mengeluarkan album pertama mereka bersama vokalis baru Tajul iaitu "Aku Tak Peduli" dan tidak sampai seminggu album yang dikritik itu mencapai jualan 50 ribu unit dan juga mendapat [[anugerah platinum]].<ref>{{ms}} [http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0912&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=et_01.htm Album FTG tanpa promosi]</ref>
 
Pada akhir [[2006]], pemain bass asal, Mie (lebih dikenali sebagai Mie FTG) mula bermain bass untuk sebuah kugiran [[reggae]], [[Pure Vibracion]]. Pada tahun [[2008]], Hashim dari [[Sil Khannaz]] menggantikan templat beliau sebagai pemain bes ''seasonist''.
Baris 42 ⟶ 41:
==Diskografi==
===EP===
* ''[[Freedom That's Gone (album)|Freedom That's Gone]]'' (1991)<ref>{{ms}} [http://melayurock.blogspot.com/2008/03/ftg-freedom-thats-gone-91.html Ftg - Freedom That's Gone '91]</ref>
 
===Album Studio===
Baris 65 ⟶ 64:
* ''FTG rage D' Cromok'' (2006)
 
==Pautan luarRujukan ==
<references/>
 
== Pautan luar ==
* [http://www.muzikrock.com/ftg_01.html Profil FTG di MUZIKROCK.com]
* [http://www.myspace.com/ftgofficials MySpace rasmi FTG]
* {{ms}} [http://rawk.com.my/mep.php?id=1745 Album Sulung Kumpulan FTG "After The Promise" Di Keluarkan Semula Dalam Bentuk Piring Hitam]
 
 
[[Kategori:Kumpulan rock Malaysia|FTG]]