Selising: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Pekan Selising''' merupakan sebuah pekan yang terletak dalam jajahan [[Pasir Puteh, Kelantan]], Malaysia. Pekan Selising dilengkapi dengan Balai Polis, Pejabat Pos, Pusat Kesihatan, Stesen Minyak, Masjid, Jabatan KADA, dan Padang Bola. Pekan Selising sebagai pusat perhentian/persimpangan Jalan Kota Bharu - Kuala Terengganu dan juga dari Pekan Kok Lanas.
 
Secara keseluruhannya., Selising adalah sebuah pekan Melayu yang terletak diantara Kota Bharu dan Pasir Puteh. Namun, dari segiusegi sejarah, pekan Selising telah menjadi satu tempat tumpuan kaum Cina sejak sebelum Perang Dunia ke 2 lagi.{{citation needed}} Antara Kota Bharu dan Pasir Puteh, selain daridaripada pekan-pekan di Peringat, Melor (lebih dari 10 keluarga), Danan (2 keluarga), Bukit Abal (2 keluarga ) , Padang Pak Mat dan Kg Kelubi, [[Selising]] juga menjadi tumpuan beberapa peniaga kecil Cina yang turut menyumbangkan perkhidmatan kedai runcit, kedai basikal dan tayar basikal, kedai getah, kedai emas , kedai kopi , kedai jahit, dan juga kedai jualan pakaian dan kasut. Walaupun iapekan ini pekan yang kecil, tetapi secara asasnya pekan ini menyediakan bekalan keperluan harian yang mencukupi.
 
Selising juga menjadi pusat tumpuan orang kampongkampung berdekatan temasoktermasuk Kedai Menanti, [[Bukit Jawa]], Banir Belikong, Alor Hijau, Lepah, Banggol, Bukit Bidan, Bukit Merbau dan lain-lain. Namun sejak tahun 1990an1990-an, kemajuan ekonomi dan pembangunan jalanrayaperhubungan jalan raya serta kebolehan memiliki kenderaan sendiri dikalangan penduduk berdekatan telah telah mengurangkan peranan Selising sebagai pekan utama di kawasan ini. Padang bola yang luas ditengahdi tengah-tengah pekan ini bukan sahaja merupakan "''green lung"'' kepada pekan ini, malah padang bola ini telah banyak meyumbang kepada perkembangan warisan tradisi serta pusat utama kerajaan menyampaikan berita dan laporan kemajuan semasa. Pekan Selising adalah antara tempat yang terunggul bagi persembahan berdikir barat , wayang kulit dan juga perlawanan bola sepak.
 
Apabila wayang kulit, tarian mak yong atau berdikirpersembahan dikir barat diadakan, orang kampongkampung dari beberapa kampongkampung berkedakatanberdekatan akan berpusu -pusu ke padang bolehini untuk menyaksikan persembahan initersebut. Pada zaman 1960 -an, apa bilaapabila penganjur dikir barat atau wayang kulit mahu mengadakanmenganjurkan persembahan tersebut, padang ini akan dipagarkan dengan plastik putih dan orang ramai perlu bayar tiket untuk menyaksikan berdikirpersembahan dikir barat dan wayang kulit. TakTidak kurang juga penjaja-penjaja yang menjual kacang putih, kuih-kuihmuih, minuman dan lain-lain akan membina gerai-gerai sementara mereka semasasewaktu persembahan ini diadakan.
 
Berdikir barat lazimnya diadakan selepas musim menuai padi. Pada masa itu, padi hanya dituai setahun sekali. PetaniApabila yang habistamat musim padi, golongan petani akan mengadakan aktiviti dikir barat, main gasing, main wau bulan dan lain-lain aktiviti termasoktermasuk melaga ikan sepilar. Kadang kala, tukang karut dikir barat dari Selatan Thailand juga turut dijemput. DahuluPada ketika dahulu, orang Kelantan merujkmerujuk Selatan Thailand sebagai "barat". Orang Kelantan akan pergi ke Kedah melalui "barat" ia ituiaitu selatan Thailand untuk membantu petani Kedah menuai padi. Sejarah Thailand menyatakan wayang kulit dan dikir barat berasal dari jajahan Pathalung, is ituiaitu jajahan sawah padi, lebih kurang 80 km utara kepadake Hatyai. Ini mungkin benar kerana nama dikir barat merujuk kepada "barat" ia ituiaitu Selatan Thai.
 
Walaupun pun elektrik masih belum ada pada tahun 1950 -an dan awal 1960 -an, orang ramai tetap datang.hadir berkunjung. Pelita ayam , lilin dan juga lampu-lampu pam minyak tanah turut digunakan untuk mencerahkan padang ini. Apabila adanya bulbmentol lampu, penjana elektrik (''generator'') petrol telah digunakan untuk menjana elekrtik untuk mencerahkan padang ini. Suasana dipadangdi begitupadang menjadi sangat meriah seperti berpestasuatu pesta sedang berlangsung.
 
Padang Selising ini juga digunakan oleh Jabatan Penerangan untuk menunjukkan wayang gambar secara percuma. Kain layar putih akan didirikan di dirikan ditengahtengah-tengah padang. danPada sebelahwaktu malam, van dari Jabatan Penerangan akan menayangkan gambar-gambar. Bagi orang kampongkampung pada masa itu yang masih belum mempunyai TV, inilah hiburan yang terbaik bagi mereka. Mereka akan keluar beramai-ramai dan membawa tikar bersama keluarga mereka sebagai alas duduk. Lazimnya, sebelum tayangan gambar, Jabatan Penerangan akan tayangkanmenayangkan filem-filem gambar mengenai pembangunan atau propaganda kerajaan. Antara filem yang paling didigemari gemariramai pada masa itutersebut ialah filem Parahan P.Ramlee, Jin Shamsuddin, Saadiah dan Soloma. Namun begitu, aktiviti ini sudah tidak lagi dilakukan sejak akhir tahun 1970 -an apabila TV yang memaparkan grafik berwarna telah menjadidimiliki satuoleh perkaramajoriti biasa dikalangankalangan masyarakat. Wayang kulit dan dikir barat hampir pupus masapada ituwaktu tersebut disebabkan sebaboleh orang ramai tidak lagi berminat dengan hiburan jenis hiburan initradisional. Boria yang disiardisiarkan di dalam TV dilihat lebih menarik minat orang ramai dariberbanding dikir barat.
 
Pada tahun 1950 -an, terdapat satu insiden yang menyayat hati berlaku iaitu kebakaran besar yang memusnahkan berderetanderetan rumah dan rumah kedai di pekan ini. Maka, pada masa itu Urban Development Authority (UDA) telah memainkan peranan mereka dengan membina berpuluh -puluh unit rumah kedai yang berjenisjenis rumah kedai papan yang menjadi asas pekan Selising yang sedia ada. Mangsa-mangsa kebakaran tersebut telah diberi peluang untuk mencabut undi bagi lot-lot rumah kedai yang dibina. Tetapi rumah-rumah kedai ini bukantidak diberidiberikan secara percuma, mangsa-mangsa kebakaran tersebut dan juga lain-lain penduduk perlu membayar harga rumahkedairumah kedai baru tersebut secara ansuran selama berpuluh-puluh tahun. Rumah-rumah kedai tersebut masih lagi digunakan sehingga ke hari ini walaupun beberapa rumahkedairumah kedai papan tersebut telah diroboh dan dibina semula dengan konkrit.
 
Selising,Ramai dariyang segitidak sedar bahawa Selising mempunyai tempat hiburan yang sihat dan boleh dianggapkan lebih maju dari kebanyakan kampongkampung dan pekan lain pada zaman 1960 -an kerana pekan ini mempunyai satusebuah panggung wayang yang dikenali sebagai PanggongPanggung Kiew. IaPanggung ini dinamakan sempena nama tuanpemilik panggongpanggung ini yang bernama Kiew (nama sebenar Koh Boon Chiew –arwah yang sudah meninggal berpuluh tahun dulu). KitaWalau tidakbagaimanapun dapattahun tahumula-mula secarapanggung tepatnyaini mulaiberoperasi tahuntidak berapakah Selising mempunyai panggung wayangdapat gambardikenalpasti.
 
Panggung ini tidak menayangkan gambar setiap hari. Ia hanya ditayangmenayangkan gambar jika ada gambar yang baik. Gambar-gambar yang ditayangkan lazimnya gambar Hindi dan gambar Melayu. Antara gambar Hindi yang sohortersohor masapada ketika itu ialah Sangam dan Bobi, bintang filem Hindi seperti Asha Paresh, Sashi Kapoor dan Raj Kapoor mempunyaiyang diminati ramai peminatnyapenduduk di sini. Panggung Kiew akan hantarmenghantar lorinya yang dilengkapkan dengan ''banner'' gambar serta alat pembesar suara lalu mereka meronda ke kampong kampung-kampongkampung memberiuntuk tahumemaklumkan orang ramai mengenai gambar yang akan ditayangkan.
 
Panggung ini juga akan edarkanmengedarkan "''circular"'' yang disebut "sekelar" oleh orang tempatan mengenaiyang merupakan suatu pamplet berkenaan cerita serta gambar pelakunpelakon utama filem yang akan ditayangkan. PelakunPelakon utama ini lazimnya dikenali sebagai “kepala cerita”. ItulahBegitulah cara orang-orang kampongkampung diberitahu dengan terperinci mengenai filem yang bakal di tayangkan. HargeHarga tiket pada tahun 1960 hanyahanyalah 20 sen seorang.
 
PanggungWalaupun panggung ini dipagar, walautetapi pun di pagar, tetapikeadaannya adalah jenis "''open air"'' kerana tiada bumbung. Satu amalan yang unik yang diamalkan olehdi panggung Kiew ini ialah, jika iatempat in dituruni hujan semasa tayangan gambar, tayangan gambar akan dihentikan dan penuntunpenonton-penuntun penonton yang simpanmenyimpan "kaki tiket" boleh datang balik haripada keesokan hari untuk tengokmenonton filem itu sekali lagi tanpa perlu membuat bayaran lagi. BangkuMenonton dudukfilem adalahdi bangku papan . Menuntun filem dipanggungpanggung ini adalah menarik kerana setiap tumbukanaksi pelakunpelakon utama keatasterhadap watak antagonis akan diikuti dengan sorakan besar. BegituWalaupun jugakemudahan jika pelakun wanita dicium , sorakan akan berkumandang dalamdi panggung. Walauini punsangat ringkas kemudahan panggung inisederhana, menonton wayang dalam panggung yang serba ringkas ini adalahsudah mencukupicukup untuk memberi hiburan kepada orang kampongkampung pada masa itu. Namun, panggung wayang ini turuttelah ditutup dalampada akhir tahun 1980 -an selepas TV warnagrafik berwarna dan Video menjadi poplularpopular dalam dikalangankalangan orang kampongkampung.
 
Pada tahun 1950 -an, sebuah sekolah rendah Cina yang bernama Sekolah Jiao Kwang di pekan ini terpaksa di tutupditutup kerana tidak mempunyai cukup pelajar Cina di kampongkampung ini. Tapak asalnya sekarang terdapat di antara jalan utama dan belakang klinik Selising. Selepas itu, Sekolah Kebangsaan Rendah Bukit Jawa dibina lebih kurang dalam akhir 1960an1960-an atau awal tahun 1970an1970-an dan ia diikuti dengan Sekolah Menengah Bukit Jawa.
 
Pada 19-12- Disember 2015, Pasar Selising terbakar dan iainsiden ini sekali gus mengakibatkan kesemua perniagapeniaga di pasar tersebut kehilangan punca pendapatan. HasaailKesan daripada kebakaran ini, peniaga dan tuanpemilik punya warongwarung-warongwarung di dalam pasar ini terpaksa memulakan perniagaan mereka di tepaitapak padang Selising sehingga satu pasar baru dibina semula. Namun, ternyata Majils Daerah Pasir Puteh atau kerajaan tempatan yang bertanggungjawab tidak menunnukkan kesungguhnya untuk memulihkan [pasar yang terbakar tersebut sehingga sekarang.
 
Pada 19-12-2015 Pasar Selising terbakar dan ia sekali gus mengakibatkan kesemua perniaga di pasar tersebut kehilangan punca pendapatan. Hasaail kebakaran ini, peniaga dan tuan punya warong-warong dalam pasar ini terpaksa memulakan perniagaan mereka di tepai padang Selising sehingga satu pasar baru dibina semula. Namun, ternyata Majils Daerah Pasir Puteh atau kerajaan tempatan yang bertanggungjawab tidak menunnukkan kesungguhnya untuk memulihkan [pasar yang terbakar tersebut sehingga sekarang.
== Agama ==