Selising: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 43:
 
== Mitos asal nama ==
Nama kampung ini diambil sempena nama sebuah pokok yang dikenali sebagai "[[Pohon Selising]]" yang terdapat banyak di kampung ini pada suatu masa dahulu. Mengikut seorang pendudukanpenduduk bernama Mek Pit(Puan Wee Kui Gut, umur 90 tahun pada 2013 iaiaitu ituisteriisteri kepada arwah Pak Ya yang tinggal di rumah No. 1470, Selsing) daun Selising di gunakandigunakan sebagai bahan membuat tikar oleh orang tempatan pada masa itu. Tetapi jenis tumbuhan ini sudah lama tidak kelihatan di pekan ini lagi.
 
Berdekatan dengan Pekan Selising terdapat sebuah bukit kecil yang bernama Bukit Jawa. Di Bukit Jawa, terdapat sebuah gua gelap yang pada suatu ketika dulu dikaitkan dengan Puteri SaadongSa'dong. Mitos Puteri SaadongSa'dong yang dikatakan menetap di Bukit Marak di Daerah Bachok dan telah menjadikan Bukit Jawa sebagai tempat penginapan nya. Dalam gua ini, dikatakan terdapat pinggang mangkuk yang disimpan oleh penjaga Puteri Saadong. Apabila mahu mengadakan kenduri, orang kampongkampung akan pergi ke gua ini unutk meminjam pinggang mangkuk dari Puteri Saadong. Tetapi, apabila orang kampongkampung tidak kembalikanmengembalikan apa yang dipinjam, Puteri Saadong kecewa denganterhadap perangai orang kampongkampung tersebut dan terus tinggalkanmeninggalkan gua ini.
 
Kini, gua ini dipenuhi dengan najis kelawar. danKeadaannya amat licin dan berbahaya. Bau amoniagas dariammonia daripada najis kelawar ini amat tidak menyenangkan danditambah pula suasana gua ini yang gelap gulitagelita. Terdapat satu batu besar yang akanberbentuk rata di dalam gua ini. OrangKata kataorang-orang tua, itulah tempat tidur Puteri Saadong. Bagi yang berminat, tanyalah orang kampong di Bukit Jawa untuk menunjukan jalan masuk ke gua ini.
 
Disarankan pihak kerajaan tempatan mengguna penuh kesempatan gua ini sebagai tempat peranginan pelancong tempatan.
 
== Politik ==