Kelapa sawit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Sawit
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
ALIFFHAZIQ202 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 23:
Ia bermula dengan Ca'da Mosto memperkenalkan kelapa sawit pada tahun 1435-1460. Terdapat cubaan untuk menanam kelapa sawit di India dan Kepulauan Maurutius pada tahun 1836. Pada tahun 1870 benih Deli Dura dibawa ke [[Asia Tenggara]] dan ditanam di [[Taman Botani Singapura]]. Pada tahun 1890 minyak kelapa sawit mula digunakan untuk membuat margarine. Lord Leverholme memperkenalkan milling dan pemprosesan minyak kelapa sawit. Tahun berikutnya kilang pemprosesan minyak kelapa sawit dibina di Belgium, Congo.
 
Pada tahun 1848 orang [[Belanda]] membawa kelapa sawit ke Indonesia yang kemudiannya ke Singapura dan [[Tanah Melayu]]. Kelapa sawit datang ke Tanah Melayu melalui Taman Botani Singapura sebagai [[tanaman hiasan]]. [[M. A. Hallet]] menanam pokok kelapa sawit Deli untuk pengeluaran komersial di Sumatera. Kemudian [[M. H. Fauconnier]] menanam pokok kelapa sawit Deli di [[RantauBatang PanjangKali]], [[Selangor]]. Pada tahun 1917 bermulalah penanaman kelapa sawit secara komersial di Estet Tannamaran, [[Kuala Selangor]]. Seterusnya di Estet Elmina, Kuala Selangor.
 
Industri sawit [[Malaysia]] dan [[Indonesia]] bermula apabila empat anak benih dari [[Afrika]] ditanam di [[Taman Botani Bogor]], Indonesia pada tahun [[1848]]. Benihnya dari [[Bogor]] ini kemudiannya ditanam di tepi-tepi jalan sebagai tanaman hiasan di [[Deli]], [[Sumatera]] pada dekad [[1870-an]] dan di Rantau Panjang, [[Kuala Selangor]] pada tahun [[1911]]-[[1912]].