Syiah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kiedd 07 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Islam}}
'''Syiah''' atau '''Shi'a''' (شيعى)
'''Syiah''' atau '''Shi'a''' (شيعى) merujuk kepada satu aliran dalam [[Islam]] yang mengutamakan [[Ali bin Abi Thalib]] dan keturunannya kerana mendakwa [[Ahlul Bait]] yang disebut dalam Surah 33 Ayat 33 al-Quran, merujuk kepada Ali, Fatimah, Hasan dan Hussein. Golongan ini berpendapat Ali sepatutnya menjadi pemimpin pertama umat Islam ([[Amirul Mo'mineen]]) selepas kewafatan [[Nabi Muhammad s.a.w.]] kerana Nabi s.a.w. sendiri mewasiatkan Ali sebagai [[Mawla]] selepas baginda ([[Ghadir Khum]])). Perbalahan pendapat mengenai kepimpinan umat Islam selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. memecahkan umat Islam kepada dua golongan utama yaitu golongan majoriti [[Sunni]] yang tidak mengutamakan Ali dan golongan yang kedua terbesar dalam Islam, Syiah.
Syiah ialah satu kefahaman yang bercanggah dengan ajaran Islam. Penyelewengan ajaran Syiah boleh dibahagikan kepada 3 kategori iaitu penyelewengan dari sudut akidah, syariah dan umum. Di antara penyelewengan dari sudut akidah ialah khalifah diwasiatkan secara nas, Imam adalah maksum, bersifat taqiyyah, penyanjungan yang terlalu tinggi terhadap Saidina Ali, mengkafirkan para sahabat Rasulullah, menuduh Abu Bakar, Umar, Uthman dan Muawiyah sebagai 4 berhala Quraish serta pengikut- pengikut mereka adalah musuh Allah.
<ref> {{cite web|url= http:http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf|title= Soal jawab agama JAKIM }}</ref>. Keterangan lanjut boleh didapatkan daripada buku '''Penjelasan Terhadap Fahaman Syiah''' yang diterbitkan oleh JAKIM pada tahun 1996.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Malaysia mewartakan fahaman Syiah dikategorikan sebagai ajaran sesat pada 5 Mei 1996.
 
== Aliran ==
Aliran Syiah Islam, seperti Sunni Islam, kadang kala berpecah kepada cabang-cabang yang lebih kecil. Hanya 3Tiga cabang yang utama pada masa kini mempunyai bilangan pengikut yang besar. Yang paling terkenal dan terbesar ialah golongan [[Syiah Imam DuabelasDua belas]] atau [[Imamiyyah/Ja'fariyyahfariyah @ Imamiah Ithna Assyariyyah]] [[(Twelvers /(اثنا عشرية iṯnāʿašariyya)]] yang merangkumi 90% penduduk di [[Iran]] dan sebahagian besar penduduk [[Iraq]]. Golongan Syiah yang lebih kecil lain termasuklah [[Ismailiyyah]], [[Zaidiyyah]] dan [[Syiah Imam Bertujuh]]. [[Alawiyyah]] dan [[Druze]] juga menganggap diri mereka Syiah meskipun mereka tidak sentiasa diiktiraf oleh Syaih lain. Tarikat-tarikat Sufi beraliran Syiah termasuklah Tarikat Alevi, Bektashi Hamadani dan Fatimid. Dua puluh peratus dari penduduk Turki adalah mengikut tarikatTarikat AlaviAlevi sementara Lubnan dan Siria pula mempunyai bilangan besar golongan Druze dan Alawi.
 
Pergerakkan Hizbollah di Lubnan adalah dari golongan Syiah Imam DuabelasDua belas.
 
== Mengikut pandangan Syiah ==
Baris 31 ⟶ 35:
:* [[Qiyamah]] - Bahwa Allah s.w.a. akan membangkitkan manusia untuk pengadilan di Hari Kiamat
:* [[Adalah]] - Bahwa Allah s.w.a. itu Adil
:* [[Imamah]] - Bahwa Allah s.w.a melantik orang-orang tertentu sebagai pemimpin umat manusia, yainiyakni sebagai [[Imam]]. Umat manusia sentiasa ada seorang Imam dan hanya seorang Imam sahaja boleh wujud pada bila-bila masa. Sesetengah Rasul adalah Imam dan juga Rasul. Contohnya Nabi Ibrahim a.s. yang merupakan Nabi, Rasul dan Imam. Tidak semua imam adalah Nabi atau Rasul pula. Contohnya Imam Ali, yang bukannya seorang Rasul maupun seorang Nabi tetapi Imam.
 
== Percanggahan dengan ajaran sunni ==
Puak sunni kumpulan orang Islam yang berpegang kepada Al-quran, Al-Sunnah dan pendapat para Sahabat yang bersepakat di atas kebenaran yang nyata dari Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w. Penyelewengan dari sudut syariah ialah menolak ijmak ulama, menolak Qias, mengamalkan nikah mut'ah, menambah syahadah dan menolak hadis. Sementara penyelewengan umum ialah menziarahi kubur Saidina Husin ganjarannya syurga, menyeksa badan sempena 10 Muharram, menghina isteri-isteri nabi dan mengharuskan jamak sembahyang dalam semua keadaan.
Penyelewengan pula adalah dari segi akidah seperti Khalifah diwasiatkan secara nas, Imam adalah maksum,Sayyidina Ali disama tarafkan dengan Allah, mengkafirkan para sahabat dan lain-lain.
 
== Perbezaan Sunni dengan Syiah ==
Antara perbezaan yang boleh dilihat adalah seperti berikut:
 
- Khalifah diwasiatkan secara nas
 
- Imam adalah maksum
 
- Berpura-pura
 
- Saidina Ali disama tarafkan dengan Allah S.W.T.
 
- Mengkafirkan para sahabat Rasullah
 
- Menghalalkan nikah Muta'h
 
- Menolak Ijmak Ulama'
 
- Menolak Qias
 
- Menambah syahadah
 
- Menolak hadith yang diriwayatkan oleh Ahli Sunnah Wal-Jamaah
 
- Mengharuskan Jamak sembahyang dalam semua keadaan
 
- Islam bukan syarat wajib haji.
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
==Pautan luar==