Empayar Uthmaniyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg: Suntingan sumber 2017
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 207:
 
=== Perkembangan (1453-1683) ===
{{utama|Perkembangan Empayar UthmaniyyahUthmaniyah}}
[[Fail:Ottoman small animation.gif|right|thumb|200px|Empayar Turki UthmaniyyahUthmaniyah, [[1299]] - [[1683]]]]
Perkembangan kekuasaan UthmaniyyahUthmaniyah boleh dikategorikan kepada dua zaman. Zaman pertama boleh dikatakan semasa berlakunya penaklukan dan perkembangan kuasa; iaitu bermula daripada penawanan [[Constantinople]] pada tahun [[1453]] sehinggalah kemangkatan Sultan [[Sulaiman al-Qanuni]] (''Suleiman the Magnificent'') pada tahun [[1566]]. Selepas berakhirnya zaman pertama, zaman kedua pula muncul iaitu semasa struktur pentadbiran mula menunjukkan kelemahannya akibat daripada perebutan kuasa dan rasuah iaitu dari tahun 1566 sehinggalah kegagalan serangan ke atas [[Vienna]] pada tahun [[1683]].
 
Bagi meluaskan pengaruh dan kawasan Empayar UthmaniyyahUthmaniyah semasa zaman perluasaan kuasanya, pemimpin memilih untuk menyebarkan melalui laluan air yakni laut. [[Selim I]] menawan Parsi sebelum tewas kepada tentera Parsi tidak lama kemudian. Parsi kemudian menewaskan tentera UthmaniyyahUthmaniyah dan menawan sebahagian kawasan milik UthmaniyyahUthmaniyah di timur empayar itu. Mereka juga berjaya menawan [[Baghdad]]. Empayar UthmaniyyahUthmaniyah menubuhkan tentera laut di [[Laut Merah]] bagi mengatasi pengaruh [[Portugis]] dalam perdagangan rempah. Semasa zaman ini, Empayar UthmaniyyahUthmaniyah bersaing dengan kuasa-kuasa [[Eropah]] di [[Lautan Hindi]]. Empayar UthmaniyyahUthmaniyah juga menghantar tentera lautnya bersama-sama dengan kelengkapan perang dan askar ke [[Kenya]] dan [[Aceh]] bagi membantu pemerintah-pemerintah [[Muslim]] di sana, di samping mempertahankan perdagangan [[rempah]] dan [[hamba]]. Di [[Aceh]], Empayar UthmaniyyahUthmaniyah membina [[kubu]] dan mempertahankannya menggunakan [[meriam]], selain itu Sultan Aceh,[[Sultan Alauddin Riayat Shah Al Qahar]] telah memimpin sebuah armada perang dibantu oleh tentera turki UthmaniyyahUthmaniyah dengan meriam-meriam besar dari Istanbul menggempur [[Portugis]] di Melaka. Empayar Turki UthmaniyyahUthmaniyah juga merupakan kuasa yang bertanggungjawab dalam membantu perjuangan pihak [[Protestan]] [[Belanda]] bagi menghadapai konflik mereka dengan golongan [[Katolik]] [[Sepanyol]]. Tentera laut UthmaniyyahUthmaniyah juga mempunyai banyak pengaruh di [[Laut Mediterranean]] menjadikan [[perdagangan]] di sana berkembang dengan pesat disebabkan kestabilan perdagangan di situ. Zaman ini kemudiannya dikenali sebagai zaman "Pax Ottomanica" oleh orang Barat.
 
Serangan ke atas Vienna bukanlah satu siri pengembangan kuasa Empayar UthmaniyyahUthmaniyah terhadap [[Jerman]]. Sebenarnya pihak Turki UthmaniyyahUthmaniyah hanyalah ingin bertindak terhadap campur tangan [[Hapsburg]] Sepanyol ke atas [[Hungary]]. Hal ini juga menyebabkan sesetengah sekutu UthmaniyyahUthmaniyah membelot terhadap Empayar UthmaniyyahUthmaniyah. Paus di [[Itali]] kemudiannya meninggalkan kepentingan sekularnya bagi membangkitkan semangat anti-Islam di samping ingin melancarkan [[Perang Salib]] yang baru. Dalam masa yang akan datang, Empayar UthmaniyyahUthmaniyah bukan sahaja sebuah kuasa penakluk tetapi juga sebuah instrumen politik Eropah. Perang di [[Vienna]] membawa kepada zaman kemerosotan terhadap Empayar Utmaniyyah.
 
=== Genangan (1683-1827) ===