Empayar Uthmaniyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg: Suntingan sumber 2017
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 216:
 
=== Genangan (1683-1827) ===
{{utama|Genangan Empayar UthmaniyyahUthmaniyah}}
[[Fail:Murad IV.jpg|150px|left|thumb|Sultan [[Murad IV]]]]
Selepas tewasnya tentera UthmaniyyahUthmaniyah dalam perang di [[Vienna]] pada tahun [[1683]] yang menunjukkan bahawa Empayar UthmaniyyahUthmaniyah bukan lagi kuasa besar di [[Eropah]]. Pada tahun 1699, buat pertama kali dalam sejarahnya, Empayar UthmaniyyahUthmaniyah mengakui bahawa [[Austria]] adalah sama taraf dengannya. Bukan sahaja itu, Empayar UthmaniyyahUthmaniyah juga kehilangan wilayah besar dikuasainya sejak sekian lama. Terdapat banyak sultan yang dilantik selepas itu yang tidak sekuat generasi [[Muhammad al-Fatih|Mehmed II]], [[Selim I]] dan [[Sulaiman al-Qanuni|Suleyman I]].
 
Semasa zaman kemerosotan ini, Empayar UthmaniyyahUthmaniyah lemah kerana masalah dalaman dan luarannya disebabkan peperangan yang amat mahal terutamanya menentang [[Empayar Parsi|Parsi]], [[Persekutuan Poland-Lithuania]], [[Empayar Rusia|Rusia]], [[Austria-Hungary]]. [[Perang Rusia-Turki]] ialah peperangan antara [[Empayar Rusia|Rusia]] dan Empayar UthmaniyyahUthmaniyah semasa kurun ke-17, ke-18, dan ke-19 masihi (kesemuanya 10 peperangan). Ia merupakan di antara konflik yang paling lama dalam sejarah Eropah yang berlarutan selama 241 tahun; lebih lama daripada [[Perang Seratus Tahun]] di antara [[England]] dan [[Perancis]]. Sebelum itu, Empayar UthmaniyyahUthmaniyah tewas dalam [[Perang Lepanto]] pada tahun 1571.
 
Perjanjian Passarowitz menghasilkan satu era yang aman di antara tahun [[1718]]-[[1730]]. Pentadbiran UthmaniyyahUthmaniyah mula berubah dengan memajukan kota-kota sekitar Balkan yang akan menjadi benteng pertahanan mereka sekiranya peperangan meletus dengan kuasa Eropah. Pelbagai perubahan dilakukan seperti mendapat pandangan rakyat, mengurangkan cukai, memperbaiki kemudahan awam, dan berbagai-bagai lagi perubahan. Walau bagaimanapun, Empayar UthmaniyyahUthmaniyah gagal bersaing dalam bidang [[teknologi]] dengan musuhnya di Eropah, terutamanya Rusia.
 
Pada penghujung kurun kelapan-belas menyaksikan Empayar UthmaniyyahUthmaniyah ketinggalan jauh berbanding kuasa Barat. Peperangan berlaku dan mengakibatkan UthmaniyyahUthmaniyah kehilangan banyak wilayah kepada [[Rusia]] dan [[Austria]]. Kawasan seperti [[Mesir]] juga mencapai kemerdekaan. Semasa zaman ini, bermula dengan pemerintahan Sultan [[Selim III]] terdapat usaha-usaha untuk memodenkan sistem-sistem di Turki. Banyak reformasi yang dilakukan oleh pemerintah dihalang oleh golongan-golongan konservatif di dalam Turki UthmaniyyahUthmaniyah sendiri sama ada oleh golongan keagamaan atau oleh golongan [[Janissari]] yang pada masa ini telah menjadi [[rasuah]]. Walaupun tentera elit Janissari ini dimansuhkan pada tahun [[1826]], usaha ini masih mendapat tentangan.
 
=== Kemerosotan dan pemodenan (1828-1908) ===