Empayar Uthmaniyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg: Suntingan sumber 2017
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 227:
 
=== Kemerosotan dan pemodenan (1828-1908) ===
{{utama|Kemerosotan Empayar UthmaniyyahUthmaniyah}}
 
Proses kemerosotan dan kejatuhan Empayar UthmaniyyahUthmaniyah dibentuk oleh pengstukturan semula dan transformasi dalam setiap aspek Empayar UthmaniyyahUthmaniyah. Walau bagaimanapun, usaha yang berterusan tidak membantu dalam menghalang proses kemerosotan sistem UthmaniyyahUthmaniyah. Satu perubahan yang signifikan hanyalah apabila Empayar UthmaniyyahUthmaniyah mula menjadi sekutu kuasa-kuasa Eropah. Terdapat beberapa siri pakatan dengan beberapa negara Eropah seperti [[Perancis]], [[Belanda]], [[United Kingdom|Britain]] dan [[Rusia]]. Salah satu contoh yang nyata ialah semasa [[Perang Krimea]], yang mana Perancis, Britain, dan UthmaniyyahUthmaniyah berpakat menentang [[Tsar Rusia]].
 
Terdapat pada satu masa iaitu antara tahun [[1839]] dan [[1876]], reformasi dilaksanakan. Semasa zaman ini tentera moden ditubuhkan. [[Sistem perbankan]] juga disusun semula di samping pembinaan kilang-kilang yang moden. Dari struktur ekonomi pula, pihak pentadbir UthmaniyyahUthmaniyah menghadapi kesukaran membayar balik pinjaman yang dibuat dengan bank-bank di Eropah. Dari segi ketenteraan, ia menghadapi masalah mempertahankan dirinya daripada diduduki kuasa-kuasa asing (cth: [[Mesir]] diduduki [[Empayar Perancis|Perancis]] pada [[1798]]; [[Cyprus]] diduduki [[Empayar British|British]] pada [[1876]], dll.).
 
Dalam semua idea Empayar UthmaniyyahUthmaniyah dapati daripada kuasa Barat seperti [[nasionalisme]] etnik. Kebangkitan nasionalisme etnik mengancam kestabilan UthmaniyyahUthmaniyah kerana rakyatnya yang berbilang bangsa. Banyak peristiwa pemberontakan atas nama nasionalisme muncul dan mengugat Empayar UthmaniyyahUthmaniyah.
 
Kebangkitan nasionalisme memaksa Empayar UthmaniyyahUthmaniyah untuk bertindak. Sepanjang enam abad yang lalu banyak yang telah berubah kecuali sistem kerajaan. Ada juga sekumpulan orang dari UthmaniyyahUthmaniyah yang mempunyai pendidikan barat berpendapat bahawa konsep raja berpelembagaan dapat mengurangkan tekanan di dalam negara. İttihat ve Terakki Cemiyeti (Perhimpunan Perpaduan dan Kemajuan) mempunyai hubungan yang istimewa dalam kumpulan ini. Menurut buku yang dikeluarkan oleh İttihat ve Terakki Cemiyeti, kejayaan dapat dicapai sekiranya perubahan dilakukan terhadap institusi sosial dan politik UthmaniyyahUthmaniyah. Menerusi sebuah penggulingan ketenteraan, İttihat ve Terakki Cemiyeti memaksa Sultan Abdul Aziz untuk menyerahkan takhta kepada Murad V. Bagaimanapun, Murad V mempunyai masalah mental. Sultan Abdul Aziz terpaksa dipanggil semula dengan syarat baginda akan mengubah sistem politiknya. Sultan Abdul Aziz mengubah struktur pentadbiran yang berusia ratusan tahun ini [[23 November]] [[1876]]. Baginda mengubah nama perlembagaan baru ini kepada "Kanun-i Esasi". Perlembagaan ini bertahan sehinggalah bermulanya [[Perang Krimea]].
 
Menjelang penghujung kurun kesembilan belas, keadaan politik Empayar UthmaniyyahUthmaniyah menunjukkan keadaan kucar-kacir pada masa akan datang. Hal ini jelas menunjukkan bahawa reformasi dan perubahan tidak cukup untuk membuat perbezaan dan tidak cukup untuk menghalang pembubaran Empayar Turki UthmaniyyahUthmaniyah.
 
=== Pembubaran (1908-1922) ===