Telefon pintar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pengembangan kandungan daripada peneutralan wiki b. Melayu Indonesia
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Pengembangan daripada peneutralan kandungan wiki b. Melayu Indonesia II
Baris 4:
 
== Pentakrifan ==
Belum ada kesepakatankata sepakat dalam industri inipembuatan telefon mengenai apa yang membuatdifahamkan bila merujuk kepada ciri “kepintaran” sesebuah telefon utu menjadiitu “pintar”, dan takrifan mengenai telefon sejenis ini berubah dari masa ke semasa. Menurut David Wood, Naib Presiden Eksekutif [[Symbian OS|PT Symbian OS]], "Telefon pintar dapat dibezakan daripada genggam biasa dengan dua cara yang fundamental [asas], yakni bagaimana alat-alat ini dibuat dan apa yang bisa dilakukan." Pengertian lainnya memberikan penekanan perbedaan dari dua faktor ini:
 
{{quotation|"Dengan menggunakan telefon pintar hanya merupakan sebuah hanya evolusi dari jenjang-jenjang evolusi, jadi kemungkinan alat ini pada titik tertentu... akan menjadi lebih kecil dan kita tidak akan menyebutnya sebagai telefon lagi, tetapi ia akan terintegrasi... kesepakatannya di sini adalah untuk menjadikan alat ini betul-betul tersembunyi, antara anda, dan apa yang anda ingin lakukan."|[[Sacha Wunsch-Vincent]] pada [[Pertubuhan untuk Kerja Sama dan Pembangunan Ekonomi]]}}
 
Kebanyakan alat yang dikategorikan dalam kelas "telefon pintar" ini menggunakan sistem operasi yang berbeda-beda. Dari aspek ciri atau fitur (''feature'')-nya, kebanyakan telefon sebegini sepenuhnya menyokong kemudahan mel elektronik dengan fungsi pengatur personal yang lengkap. Fungsi lainnya dapat menyertakan miniatur [[papan kekunci|papan kekunci QWERTY]], [[skrin sesentuh]] atau D-pad, [[kamera]], pengaturan senarai nama kenalan, penghitung kecepatan, navigasi perisian dan perkakasan, kemampuan membaca dokumen bisnes, pemain muzik, pemerhati foto dan klip video, pelayar internet, atau hanya sekadar akses aman untuk membuka mel syarikat atau perusahaan, seperti yang ditawarkan oleh [[BlackBerry]]. Fitur yang paling sering ditemukan dalam telefon jenis ini adalah kemampuan menyimpan senarai nama kenalan sebanyak mungkin tanpa batasan maksimum berbanding simpanan dalam telefon mudah alih biasa.
 
==Sejarah perkembangan==
Ponsel cerdas pertama dinamakan ''Simon''; dirancang oleh [[IBM]] pada 1992 dan dipamerkan sebagai produk konsep tahun itu di [[COMDEX]], sebuah pameran komputer di [[Las Vegas]], [[Nevada]]. Telefon tersebut dipasarkansecara umum pada tahun 1993 dan dijual oleh [[BellSouth]]. "Simon" tidak hanya menjadi sebuah telepon bimbit yang buasa, malah juga memiliki kalender, buku telefon, jam dunia, tempat mencatat, surel, kemampuan mengirim dan menerima [[faksimil|faks]] dan permainan. Telepon ini unik dengan ketiadaan tombol, sebaliknya engguna menggunakan skrin sesentuh untuk memilih nombor telefon dengan jari atau membuat faksimile dan memo dengan suatu batang stylus. Teks dimasukkan dengan papan kekunci “ramalan” unik - yakni meramal perkataan yang berkemungkinan digunakan dalam konteks menyurat - yang tertera pada skrin. Fitur-fitur Simon walaupun dianggap biasa pada masa kini tampak diperhatikan sangat canggih.
 
[[Nokia Communicator]] merupakan model telefon pintar pertama [[Nokia]], dimulai dengan Nokia 9000, pada tahun 1996. Model yang serupa dengan komputer tangan yang unik ini adalah hasil dari usaha penggabungan model [[PDA]] buatan [[Hewlett Packard]] yang sukses dan mahal dengan badan telefon Nokia yang laris pada waktu itu. Nokia 9210 merupakan komunikator berskrin warna pertama dan juga merupakan telefon pintar cerdas sejati yang menggunakan sistem operasi. Komunikator 9500 menjadi komunikator berkamera dan ber-[[WiFi]] pertama. Komunikator 9300 memiliki perubahan dalam bentuk yang lebih kecil dan komunikator yang terbaru E90 menyertakan [[GPS]]. Meskipun Nokia 9210 dapat dihujahkan sebagai ponsel cerdas sejati pertama dengan sistem operasi, Nokia tetap menyebutnya sebagai sejenis "komunikator".
 
[[Ericsson]] R380 dahulu dipasarkan sebagai ‘telefon pintar’ saat ia dilancarkan namun model tersebut tidak berupaya menjalankan aplikasi pihak ketiga.
 
Pada Oktober 2001, [[Handspring]] mengeluarkan ponsel cerdas Palm OS Treo, dengan papan ketik penuh digabung dengan jelajah jejaring tanpa kabel, surel, kalender, dan pengatur daftar nama, dengan aplikasi pihak ketiga yang dapat diunduh atau diselaraskan dengan komputer.
 
Tahun 2002, [[Research In Motion|RIM]] mengeluarkan [[BlackBerry]] pertama yang merupakan telefon pintars pertama dengan penggunaan penghantaran surat elektronik nirwayar yang optimal dan penggunanya telah mencapai 8 juta (sampai Jun 2007), tiga perempat pasaran pengguna mereka berada di [[Amerika Selatan]].
 
Handspring menyajikan ponsel cerdas yang popular dipasaran Amerika dengan bergabung dengan Palm OS berbasis Visor PDA dengan jaringan telepon GSM, VisorPhone. Tahun 2002, Handspring menjual ponsel cerdas terintegasi bernama Treo; syarikat penegluar tersebut bergabung tidak lama kemudian kerana penjualan PDA sudah mula meroost, tetapi ponsel cerdas Treo secara cepat menjadi popular sebagai telepon berfitur PDA. Pada tahun yang sama, [[Microsoft]] mengumumkan [[Windows CE]] komputer riba OS yang dinobatkan sebagai "Microsoft Windows Powered Smartphone 2002".
 
Pada tahun 2005 Nokia menerbitkan telefon pintar siri-N 3G yang dijual bukan sebagai telepon genggam tetapi sebagai komputer [[multimedia]].
 
[[Android]], OS untuk ponsel cerdas keluaran tahun 2008. Android dijana oleh [[Google]] bersama beberapa pengusaha perkakasan dan perisian yang terkemuka lainnya seperti [[Intel]], [[HTC]], [[ARM]], [[Motorola]] dan [[eBay]], yang kemudian membentuk [[Open Handset Alliance]].
 
Telefon pertama yang menggunakan Android OS adalah [[HTC Dream]], merk keluran dari [[T-Mobile]] sebagai [[G1]]. Fitur telepon penuh, skrin sentuh secara utuh, papan ketik QWERTY, dan bebola penjejak untuk mengemudi halaman web. Peranti ini dimuatkan dengan aplikasi Google seperti Maps, Calendar, dan Gmail, juga Google's Chrome Lite. Aplikasi pihak ketiga juga tersedia melalui perkhidmatan Android Market, sama ada dengan harga yang gratis ataupun dengan pembayaran mengkiut haerga yang ditetapkan.
 
Pada Juli 2008 [[Apple]] memperkenalkan [[App Store]] dengan aplikasi gratis dan dengan biaya. App store dapat menyampaikan aplikasi ponsel cerdas yang dikembangkan oleh pihak ketiga langsung dari [[iPhone]] atau [[iPod Touch]] dengan WiFi atau jaringan seluler tanpa menggunakan komputer untuk mengunduh. App Store telah menjadi suatu kesuksesan bagi Apple dan pada Juni 2009 terdapat lebih dari 50,000 aplikasi yang ada. App store menembus satu juta unduh aplikasi pada 23 April 2009.
 
Mengikuti popularitas App Store dari Apple, banyak yang membuat gedung aplikasi mereka sendiri. Palm, Microsoft dan Nokia telah mengumumkan toko aplikasi yang mirip milik Apple. RIM juga baru-baru ini membuat gedung aplikasinya iaitu [[BlackBerry App World]].
 
=== Perkembangan yang mungkin terjadi di masa depan ===
Smartphone OLED yang dapat dilipat telah dikembangkan selama bertahun-tahun, namun gagal terwujud karena tingkat kegagalan yang relatif tinggi saat memproduksi layar ini. Membuat baterai yang bisa dilipat adalah rintangan lain.
 
Salah satu ciri utama smartphone adalah skrin atau layarnya. Skrin mengisi beberapa permukaan depan alat (sekitar 70%), namun, dengan model-model terbaru seperti Galaxy S8 dan iPhone X, sebahagian besar ruang yang tersedia di bahagian depan dikhususkan untuk tampilan dengan gaya yang disebut "edge." Banyak skirn paparan pada telefon-telefon ini memiliki nisbah aspek sebanyak 16:9 atau 4:3, skirin diukur dalam inci dari satu penjuru ke satu penjuru yang lain, mulai dari 2.45 inci. Skirn dengan kelebaran lebih besar dari 5.2 inci sering disebut sebagai ''phablets''. Telefon dengan lebar skrin melebihi 4.5 inci biasanya sukar digunakan hanya dengan satu tangan, kerena kebanyakan ibu jari tangan manusia tidak dapat menjangkau keseluruhan permukaan layar; mereka mungkin perlu digeser di tangan, dipegang di satu tangan dan dimanipulasi oleh yang lain, atau digunakan di tempat dengan kedua tangan. Tampilan kristal adalah yang paling umum; Yang lainnya adalah display IPS, LED, OLED, AMOLED dan E Ink. Pada tahun 2010, layar Braille, yang dapat digunakan oleh orang-orang tunanetra sedang dikembangkan. Diharapkan layar Braille akan menggunakan beberapa jenis teknologi mikrobendalir. Selain itu, beberapa paparan turut diintegrasikan dengan [[digitizer]] yang sensitif terhadap tekanan, seperti model-model yang dikembangkan oleh Wacom dan Samsung. Model Wacom memungkinkan pengguna memiliki ketepatan yang lebih tinggi saat menggambar. Apple turut memunculkan ciri kepekaan tekanan untuk telefon mereka dengan nama 3D Touch melalui iPhone 6s sebagai model pertama mereka. Sentuhan 3D Apple secara unik menggunakan digitizer dengan memberi pengguna ketersediaan untuk menampilkan menu dan opsi tambahan dengan memberi tekanan pada ikon tertentu.
 
==Isu kepengunaan==
===Kebergantungan dan ketagihan===
===Keselamatan jalan raya===
 
== Jenama Telefon Popular ==
Baris 28 ⟶ 60:
 
== Lihat juga ==
* [[Pembaca elektronik]]
* [[Telefon kamera]]
* [[Telefon video]]