Penyelidikan dan pembangunan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Research and development"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 08:44, 1 Oktober 2018

Penyelidikan dan pembangunan (R&D, R+D, atau R-n-D), juga dikenali di Eropah sebagai penyelidikan teknologi dan pembangunan (B), merujuk kepada aktiviti inovatif yang dijalankan oleh syarikat-syarikat atau kerajaan di membangunkan perkhidmatan baru atau produk, atau memperbaiki perkhidmatan atau produk sedia ada.[1] Penyelidikan dan pembangunan merupakan tahap pertama pada perkembangan baru yang berpotensi perkhidmatan atau proses pengeluaran.

Kitaran penyelidikan dan pembangunan

Aktiviti R&D yang berbeza dari institusi untuk institusi, dengan dua model utama jabatan R&D sama ada dikendalikan oleh jurutera dan ditugaskan untuk terus membangunkan produk-produk baru, atau dikendalikan dengan industri ilmuwan dan ditugaskan untuk penyelidikan gunaan secara saintifik atau bidang teknologi, yang mungkin memudahkan masa depan pembangunan produk. R&D berbeza daripada kebanyakan aktiviti korporat di bahawa ia tidak dimaksudkan untuk menghasilkan keuntungan segera, dan biasanya membawa risiko yang lebih besar dan tidak menentu kembali pada pelaburan. Bagaimanapun R&D adalah penting untuk memperoleh saham yang lebih besar pasaran melalui pemasaran produk-produk baru.

Nota dan rujukan

  1. ^ Staff, Investopedia (2003-11-25). "Research And Development – R&D". Investopedia (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-12-12.