Telefon pintar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pengembangan daripada peneutralan kandungan wiki b. Melayu Indonesia II
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
 
==Sejarah perkembangan==
PonselTelefon cerdaspintar pertama dinamakan ''Simon''; dirancang oleh [[IBM]] pada 1992 dan dipamerkan sebagai produk konsep tahun itu di [[COMDEX]], sebuah pameran komputer di [[Las Vegas]], [[Nevada]]. Telefon tersebut dipasarkansecara umum pada tahun 1993 dan dijual oleh [[BellSouth]]. "Simon" tidak hanya menjadi sebuah telepon bimbit yang buasa, malah juga memiliki kalender, buku telefon, jam dunia, tempat mencatat, surel, kemampuan mengirim dan menerima [[faksimil|faks]] dan permainan. Telepon ini unik dengan ketiadaan tombol, sebaliknya engguna menggunakan skrin sesentuh untuk memilih nombor telefon dengan jari atau membuat faksimile dan memo dengan suatu batang stylus. Teks dimasukkan dengan papan kekunci “ramalan” unik - yakni meramal perkataan yang berkemungkinan digunakan dalam konteks menyurat - yang tertera pada skrin. Fitur-fitur Simon walaupun dianggap biasa pada masa kini tampak diperhatikan sangat canggih.
 
[[Nokia Communicator]] merupakan model telefon pintar pertama [[Nokia]], dimulai dengan Nokia 9000, pada tahun 1996. Model yang serupa dengan komputer tangan yang unik ini adalah hasil dari usaha penggabungan model [[PDA]] buatan [[Hewlett Packard]] yang sukses dan mahal dengan badan telefon Nokia yang laris pada waktu itu. Nokia 9210 merupakan komunikator berskrin warna pertama dan juga merupakan telefon pintar cerdas sejati yang menggunakan sistem operasi. Komunikator 9500 menjadi komunikator berkamera dan ber-[[WiFi]] pertama. Komunikator 9300 memiliki perubahan dalam bentuk yang lebih kecil dan komunikator yang terbaru E90 menyertakan [[GPS]]. Meskipun Nokia 9210 dapat dihujahkan sebagai ponseltelefon cerdaspintar sejati pertama dengan sistem operasi, Nokia tetap menyebutnya sebagai sejenis "komunikator".
 
[[Ericsson]] R380 dahulu dipasarkan sebagai ‘telefon pintar’ saat ia dilancarkan namun model tersebut tidak berupaya menjalankan aplikasi pihak ketiga.
 
Pada Oktober 2001, [[Handspring]] mengeluarkan ponsel cerdastelefon Palm OS Treo, dengan papan ketik penuh digabung dengan jelajah jejaring tanpa kabel, surel, kalender, dan pengatur daftar nama, dengan aplikasi pihak ketiga yang dapat diunduh atau diselaraskan dengan komputer.
 
Tahun 2002, [[Research In Motion|RIM]] mengeluarkan [[BlackBerry]] pertama yang merupakan telefon pintars pertama dengan penggunaan penghantaran surat elektronik nirwayar yang optimal dan penggunanya telah mencapai 8 juta (sampai Jun 2007), tiga perempat pasaran pengguna mereka berada di [[Amerika Selatan]].
 
Handspring menyajikan ponsel cerdasmodel yang popular dipasaran Amerika dengan bergabung dengan Palm OS berbasis Visor PDA dengan jaringan telepon GSM, VisorPhone. Tahun 2002, Handspring menjual ponsel cerdasmodel terintegasi bernama Treo; syarikat penegluar tersebut bergabung tidak lama kemudian kerana penjualan PDA sudah mula meroost, tetapi ponsel cerdastelefon Treo secara cepat menjadi popular sebagai telepon berfitur PDA. Pada tahun yang sama, [[Microsoft]] mengumumkan [[Windows CE]] komputer riba OS yang dinobatkan sebagai "Microsoft Windows Powered Smartphone 2002".
 
Pada tahun 2005 Nokia menerbitkan telefon pintar siri-N 3G yang dijual bukan sebagai telepon genggam tetapi sebagai komputer [[multimedia]].
 
[[Android]], OSsistem untukoperasi ponseldikeluark cerdas keluaranpadaan tahun 2008. AndroidIa dijana oleh [[Google]] bersama beberapa pengusaha perkakasan dan perisian yang terkemuka lainnya seperti [[Intel]], [[HTC]], [[ARM]], [[Motorola]] dan [[eBay]], yang kemudian membentuk [[Open Handset Alliance]].
 
Telefon pertama yang menggunakan Android OS adalah [[HTC Dream]], merk keluran dari [[T-Mobile]] sebagai [[G1]]. Fitur telepon penuh, skrin sentuh secara utuh, papan ketik QWERTY, dan bebola penjejak untuk mengemudi halaman web. Peranti ini dimuatkan dengan aplikasi Google seperti Maps, Calendar, dan Gmail, juga Google's Chrome Lite. Aplikasi pihak ketiga juga tersedia melalui perkhidmatan Android Market, sama ada dengan harga yang gratis ataupun dengan pembayaran mengkiut haerga yang ditetapkan.
Baris 36:
Smartphone OLED yang dapat dilipat telah dikembangkan selama bertahun-tahun, namun gagal terwujud karena tingkat kegagalan yang relatif tinggi saat memproduksi layar ini. Membuat baterai yang bisa dilipat adalah rintangan lain.
 
Salah satu ciri utama smartphone adalah skrin atau layarnya. Skrin mengisi beberapa permukaan depan alat (sekitar 70%), namun, dengan model-model terbaru seperti Galaxy S8 dan iPhone X, sebahagian besar ruang yang tersedia di bahagian depan dikhususkan untuk tampilan dengan gaya yang disebut "edge." Banyak skirn paparan pada telefon-telefon ini memiliki nisbah aspek sebanyak 16:9 atau 4:3, skirin diukur dalam inci dari satu penjuru ke satu penjuru yang lain, mulai dari 2.45 inci. Skirn dengan kelebaran lebih besar dari 5.2 inci sering disebut sebagai ''phabletsphablet''. Telefon dengan lebar skrin melebihi 4.5 inci biasanya sukar digunakan hanya dengan satu tangan, kerenakerana kebanyakan ibu jari tangan manusia tidak dapat menjangkau keseluruhan permukaan layar; mereka mungkin perlu digeser di tangan, dipegang di satu tangan dan dimanipulasi oleh yang lain, atau digunakan di tempat dengan kedua tangan. Tampilan kristal adalah yang paling umum; Yang lainnya adalah display IPS, LED, OLED, AMOLED dan E Ink. Pada tahun 2010, layar Braille, yang dapat digunakan oleh orang-orang tunanetra sedang dikembangkan. Diharapkan layar Braille akan menggunakan beberapa jenis teknologi mikrobendalir. Selain itu, beberapa paparan turut diintegrasikan dengan [[digitizer]] yang sensitif terhadap tekanan, seperti model-model yang dikembangkan oleh Wacom dan Samsung. Model Wacom memungkinkan pengguna memiliki ketepatan yang lebih tinggi saat menggambar. Apple turut memunculkan ciri kepekaan tekanan untuk telefon mereka dengan nama 3D Touch melalui iPhone 6s sebagai model pertama mereka. Sentuhan 3D Apple secara unik menggunakan digitizer dengan memberi pengguna ketersediaan untuk menampilkan menu dan opsitetapan tambahan dengan memberi tekanan pada ikon tertentu.
 
==Isu kepengunaan==