Gauco: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
Seorang '''gaucho''' adalah seorang gembala [[lembu]] [[Amerika Selatan]], bersamaan dengan "[[cowboy]]" [[Amerika Utara]] di [[Argentina]], [[Uruguay]], [[Paraguay]] dan [[Brazil]] Selatan (bersamaan ejaan "gaúcho"). Seperti perkataan ''cowboy'', ataupun perkataan Mexico ''[[vaquero]]'', perkataan ini lebih menggambarkan [[Abad ke-19]] daripada zaman sekarang.
 
Terdapat beberapa teori bercanggah mengenai asal usulnya perkataan ini. Ia mungkin berasal daripada bahasa [[Quechua language|Quechua]] "huachu" (anak yatim, pengemis) ataupun daripada Bahasa [[ArabicBahasa language|Arab]] "chaucho" (sejenis cemeti yang digunakan untuk mengembala binatang). Other hypotheses abound. The first recorded uses of the term date from around the time of Argentine independence in [[1816]].
 
Lazimnya kaum Gaucho hidup secara [[nomad]] dan tinggal di kawasan [[pampas]], iaitu dataran dari [[Patagonia]], bersempadan dibarat dengan banjaran [[Andes]] hingga ke utara wilayah [[Rio Grande do Sul]] di [[Brazil]]. Kebanyakan gaucho berasal sama ada dari bangsa ''criollo'' (rakyat Amerika Selatan yang berdarah Sepanyol) atau ''mestizo'' (campuran Sepanyol dan kaum asli), tetapi terma ini termasuk juga berdarah [[Eropah]], [[Afrika]], atau berdarah campur.