Al-Wathiq: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 18 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q284585
Tiada ringkasan suntingan
Baris 24:
Pada tahun 231 M. al-Wathiq telah menukarkan tahanan dengan kerajaan Byzantine. Al-Tabari mencatatkan bahawa terdapat 4,362 orang Muslim yang dilaporkan bebas di dalam pertukaran ini. Ini adalah kali pertama terdapat pertukaran tahanan sejak tahun 194 H. (809 M. - 810 M.)atau 195 M. (810 M. - 811 M.) di masa pemerintahan al-Amin.
 
Pada tahun pertama Ahmad ibn Nasr ibn Malik telah merancang untuk memberontak di tengah-tengah kota Baghdad. Pemberontakan itu dirancangkan berlaku pada malam 4 April 846 M. Walau bagaimanapun, orang yang ditugaskan yntukuntuk membunyikan isyarat itu telah melakukannya lebih awal dan langsung tidak ada tindak balas. Pihak berkuasa mula bertindak dan Ahmad ibn Nasr telah ditahan dan dibawa di hadapan al-Wathiq. Khalifah menyoal siasat beliau walaupun terdapat beberapa fahaman keagamaan yang berbeza daripada pemberontakan itu. Al-Wathiq telah melaksanakan hukuman mati ke atas Ahmad ibn Nasr dengan menggunakan pedang yang terkenal itu.
 
Pada tahun yang sama berlaku kecurian di dalam perbendaharaan istana di Samarra. Pencuri-pencuri itu telah membawa 42,000 dirham dan bilangan kecil dinar. Ketua pasukan keselamatan iaitu Yazid al-Huwani telah melancarkan gerakan untuk mengesan mereka. Penjenayah-penjenayah tersebut telah ditahan.