Saksi Keamanan dan Sosial Quaker: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Quaker Peace and Social Witness"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 15:33, 15 Oktober 2018

Quaker Damai & Sosial Saksi (QPSW), sebelumnya dikenal sebagai Kawan Perkhidmatan Majlis, dan kemudian sebagai Quaker Keamanan dan Perkhidmatan, adalah salah satu pusat jawatankuasa Britain Tahunan Pertemuan daripada Agama Masyarakat Kawan - negara organisasi Quaker di Britain. Ia bekerja untuk mempromosikan British Quaker' kesaksian dari persamaan, keadilan, keamanan, kesederhanaan dan kebenaran. Ia bekerja bersama kedua-dua tempatan kecil dan besar antarabangsa kumpulan tekanan.

Di tahun 1947, kemudian Kawan Perkhidmatan Majlis berbagi Hadiah Nobel Perdamaian dengan rakan sejawatannya Amerika kawan-Kawan Amerika Perkhidmatan Jawatankuasa.

Sejarah

Akar QPSW berada di dakwah kerja-kerja yang dilakukan di bawah nama Kawan Misi Asing Persatuan (1868-1927). Dengan penurunan misi, Misi Persatuan bergabung dengan Dewan untuk Perkhidmatan Antarabangsa (1919-1927) untuk membentuk Kawan Perkhidmatan Majlis (1927-1978). Yang dinamakan Quaker Keamanan dan Perkhidmatan (1979-2000), yang dikenali sebagai Quaker Damai & Sosial Saksi sejak tahun 2001.

Rujukan

Pautan luar