Melaka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Islam Al-Behairy (bincang | sumb.)
Islam Al-Behairy (bincang | sumb.)
Baris 233:
* [[Gereja St. Francis Xavier]]: Dibina pada tahun [[1849]] oleh Paderi Farve, seorang rakyat [[Perancis]], menara gereja ini dibina khas bagi memperingati St. Francis Xavier. Dikenali sebagai "[[Mubaligh Sulung]] di Timur" (''Apostle of the East''), St. Francis Xavier dikenang dengan kerja-kerja [[dakwah]] menyebarkan [[agama]] Katolik di [[Asia Tenggara]] pada [[abad ke-16]].
* [[Bangunan Stadthuys]]: Dibina pada tahun [[1650]] sebagai penempatan rasmi [[Gabenor]] Belanda dan Timbalan Gabenor, struktur bangunan ini melambangkan seni reka bentuk Belanda. Ia kini menjadi "Muzium Sejarah dan [[Etnografi]]". Paparan harian [[muzium]] ini ialah [[pakaian pengantin tradisional]] dan [[artifak]] dari zaman kegemilangan Melaka.
*[[Persiaran Jonker|Jalan Hang Jebat (Jonker Street)]]: Terkenal dengan barangan [[antik]]nya.
 
=== '''Tarikan utama lain''' ===
Baris 244 ⟶ 243:
*[[Bukit Cina]]: Bukit Cina merupakan salah satu kuburan Cina terbesar di luar tanah besar China. Tanah perkuburan yang boleh didapati di sini sezaman dengan dinasti Ming (pertengahan abad ke-17). Kubur paling awal yang dijumpai setakat ini hingga 1622. Bukit Cina adalah tempat berjoging yang terkenal untuk penduduk tempatan.
*[[Muzium Warisan Baba Nyonya|Muzium Warisan Baba & Nyonya]]: Muzium ini merupakan sebuah rumah bandar warisan Peranakan yang sebenar dan merupakan contoh budaya Peranakan yang hebat. Ia berada di Heeren Street (kini dikenali sebagai Jalan Tun Cheng Lock).
*[[Persiaran Jonker|Jalan Hang Jebat (Jonker Street)]]: Terkenal dengan barangan [[antik]]nya.
*[[Masjid Selat Melaka]]: Masjid yang baru dibina di pulau buatan manusia, Pulau Melaka terletak tidak jauh dari bandar.
*[[Cheng Hoon Teng|Tokong Cheng Hoon Teng]]: Tokong Cina yang tertua di Malaysia dan mempunyai tulisan bertarikh 1673,<ref>https://books.google.com.my/books?id=u4_4DAAAQBAJ&pg=PA133&lpg=PA133&dq=cheng+hoon+teng+temple+inscription+was+built+on&source=bl&ots=EoQLCn9Q6O&sig=rFSKzF5ecpPabF8bA41LKwV1f1U&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwj_k7-l2PDcAhUBfysKHT21BJo4ChDoATAJegQIAhAB#v=onepage&q=cheng%20hoon%20teng%20temple%20inscription%20was%20built%20on&f=false</ref> dibina oleh Kapitan China Li Wei King.