Melaka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Islam Al-Behairy (bincang | sumb.)
→‎Tarikan utama lain: Muzium Chetti
Islam Al-Behairy (bincang | sumb.)
Baris 243:
*[[Bukit Cina]]: Bukit Cina merupakan salah satu kuburan Cina terbesar di luar tanah besar China. Tanah perkuburan yang boleh didapati di sini sezaman dengan dinasti Ming (pertengahan abad ke-17). Kubur paling awal yang dijumpai setakat ini hingga 1622. Bukit Cina adalah tempat berjoging yang terkenal untuk penduduk tempatan.
*[[Muzium Warisan Baba Nyonya|Muzium Warisan Baba & Nyonya]]: Muzium ini merupakan sebuah rumah bandar warisan Peranakan yang sebenar dan merupakan contoh budaya Peranakan yang hebat. Ia berada di Heeren Street (kini dikenali sebagai Jalan Tun Cheng Lock).
*[[Muzium Chetti|Muzium Chetti:]] Muzium ini adalah mengenai masyarakat minoriti Chitty yang terdapat di Malaysia dan [[Singapura]]. Muzium ini terletak di kawasan Kampung Chitty. Muzium ini adalah mengenai masyarakat minoriti Chitty yang terdapat di Malaysia dan [[Singapura]]. Muzium ini terletak di kawasan Kampung Chitty.
*[[Persiaran Jonker|Jalan Hang Jebat (Jonker Street)]]: Terkenal dengan barangan [[antik]]nya.
*[[Masjid Selat Melaka]]: Masjid yang baru dibina di pulau buatan manusia, Pulau Melaka terletak tidak jauh dari bandar.