Republik Hawaii: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KAVEBEAR (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 36:
[[Fail:Iolani Palace (1328).JPG|thumb|300px|Istana Iolani di Honolulu, dulunya tempat tinggal raja Hawaii, dan juga tempat di mana dewan perundangan bertemu]]
 
'''Republik Hawaii''' adalah nama rasmi untuk [[Hawaii]] dari [[1894]] ke [[1898]] apabila ia ditadbir sebagai sebuah [[republik]]. Zaman republik berlaku di antara pentadbiran [[Pemerintah Sementara Hawaii]] yang berakhir pada [[4 Julai]] 1894 dan persetujuan kepada [[Resolusi Newlands|Ketetapan Newlands]] di [[Kongres Amerika Syarikat]] di mana Republik Hawaii digabungkan ke dalam Amerika Syarikat dan menjadi [[Hawaii|Wilayah Hawaii]] pada [[7 Julai]], [[1898]].
 
Orang-orang penting dalam republik ini adalah dari pelbagai bangsa. Mereka termasuk [[Sanford B. Dole]] dan [[Lorrin A. Thurston]], keduanya berketurunan Eropah tetapi dilahirkan di Hawaii dan boleh bertutur dalam [[bahasa Hawaii]] dengan baik. Dole sebelumnya adalah seorang anggota dewan perundangan dari Koloa, Kaua'i dan juga seorang hakim di Mahkamah Tinggi. Thurston pula telah berkhidmat sebagai Menteri Dalam Negeri di bawah Raja Kalakaua. Speaker parlimen republik ini adalah seorang penduduk asal Hawaii, John Kaulukou yang pro-raja dan menentang pergabungan dengan Amerika Syarikat.
Baris 61:
Agenda pertama selepas berjaya mengguling Ratu Liliuokalani adalah untuk menubuhkan sebuah kerajaan interim sementara Lorrin A. Thurston berada di Washington, DC untuk berunding dengan Kongres mengenai penggabungan Hawaii dalam Amerika. Salah satu cadangan mereka adalah untuk Puteri Victoria Kaiulani mengganti tempat Liliuokalani dan dibimbingi oleh sebuah badan yang direka Jawatankuasa Keselamatan. Namun, disebabkan puteri Kaiulani tidak berada di kepulauan Hawaii, cadangan ini tidak diterima.
 
Pemerintah Sementara ini mengalami masalah besar apabila Presiden Amerika, Benjamin Harrison, penyokong utama mengenai isu penggabungan Hawaii dengan A.S., diundi keluar dari [[WhiteRumah HousePutih]]. [[Grover Cleveland]], seorang yang berfahaman anti-imperialisme, menggantinya sebagai presiden dan tugas pertamanya adalah untuk menyelesaikan krisis HAwaiiHawaii. Just a month before becoming president, Lorrin A. Thurston had struck a deal with Congress as it prepared to ratify a treaty of annexation. Cleveland, having heard the appeals of Princess Victoria Ka{{okina}}iulani on behalf of her imprisoned aunt, withdrew the treaty and launched an investigation of the matter.
 
Cleveland melantik [[James Henderson Blount]] sebagai Komisari Agung dan Menteri kepada Hawaii. Misinya yang utama adalah untuk menyiasat kpenggulingan kuasa kerajaan Liliuokalani. Dalam laporan Blount, dia menyatakan bahawa di dalam laporanya bahawa revolusi tersebut melalui bantuan oleh Menteri Amerika Syarikat kepada Hawaii melalui pendaratan tentera daripada [[USS Boston (1884)|USS ''Boston'']]. Terkesan dengan pendedahan tersebut, Cleveland menghantar [[Albert Sydney Willis]] of [[Kentucky]] ke [[Honolulu]] sebagai Menteri Hawai{{okina}}i dengan arahan sulit. Willis, initially rebuffed by the queen, obtained Lili{{okina}}uokalani's promise to grant an amnesty after a considerable delay. After securing that promise, Willis made a formal demand for the dissolution of the Provisional Government and complete restoration of the monarchy, although unbeknownst to him by that time it was too late since Cleveland had already referred the matter to Congress. Taking the demand at face value, on [[December 23]], [[1893]], Sanford B. Dole sent a reply to Willis declining to surrender the authority of the Provisional Government to the deposed queen.