Media Prima Berhad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aamuizz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
==Sejarah==
Kumpulan syarikat ini dibentukdilahirkan hasil pemisahanpemecahan aset-aset media Malaysian Resources Corporation Berhad, iaitu Sistem Televisyen Malaysia Berhad (yang mengendali rangkaian televisyen [[TV3]]) dan [[New Straits Times Press|New Straits Times Press (Malaysia) Berhad]]. Penstrukturanusaha korporatpenstrukturan semula korporat ini selesai pada bulan [[Ogos]] [[2003]], justerumemberi membawalaluan kepada penubuhanpelancaran Media Prima sebulanpada kemudianbulan berikutnya. SyarikatMedia baru ini terusPrima mengambil alih status penyeranaianpenyenaraian Sistem Televisyen Malaysia Berhad padadalam Papan Utama [[Bursa Malaysia Securities Berhad]].
 
Tidak lama kemudian, Media Prima membeli 80% kepentingan dalam Metropolitan TV Sendirian Berhad yang memiliki satu lesen Penyedia Perkhidmatan Aplikasi Kandungan (CASP) yang membolehkannya membuka sebuah stesen televisyen. Pada [[8 Januari]] [[2004]], Metropolitan TV melancarkan stesen [[8TV]].
Kumpulan syarikat ini dibentuk hasil pemisahan aset-aset Malaysian Resources Corporation Berhad, iaitu Sistem Televisyen Malaysia Berhad ([[TV3]]) dan [[New Straits Times Press Berhad]]. Penstrukturan korporat semula selesai pada bulan [[Ogos]] [[2003]], justeru membawa kepada penubuhan Media Prima sebulan kemudian. Syarikat baru ini terus mengambil alih status penyeranaian Sistem Televisyen Malaysia Berhad pada Papan Utama [[Bursa Malaysia]].
 
Kemudian pada [[29 April]], Media Prima membeli Perintis Layar Sendirian Berhad (PL) yang memiliki 75% saham Max-Airplay Sendirian Berhad. Max-Airplay sebelum ini pernah diberi kebenaran membuka stesen radio oleh Malaysia Airports Sepang yang memegang lesen CASP untuk penyiaran radio. Pada [[30 Jun]], syarikat ini memulakan siaran ujian di [[Lembah Kelang]] sebelum meluaskan kehadirannya di seluruh negara dengan siaran penuh pada [[3 Oktober]] sebagai [[Fly FM]].
Media Prima kemudiannya mengambil alih 80% saham [[Metropolitan TV Sdn Bhd]], dan melancarkan [[8TV]] di bawah pengemudian anak syarikat tersebut pada [[8 Januari]] [[2004]].
 
Pada [[10 Jun]], Media Prima membelimengumumkan jaminan 98% saham untukekuiti sebanyak RM49 juta dalam Ch-9 Media Sendirian Berhad, pengendaliyang mengendali rangkaian televisyen [[Channel 9]]. yangSaluran berhentiini operasipernah ditutup pada awal tahun 2005 untuk penstrukturan semula korporat. SaluranAkhirnya tersebutChannel 9 dinamakandibuka semula sebagai [[TV Nine|TV9]] dan kembali di udara pada [[22 April]] [[2006]].
Pada [[29 April]] [[2005]], Media Prima mengambil alih [[Perintis Layar Sdn Bhd]] yang memegang 75% saham [[Max-Airplay Sendirian Berhad]] yang diberi hak untuk mengoperasi stesen radio di [[KLIA]]. [[Fly FM]] dilancarkan pada [[3 Oktober]] di bawah pengendalian Max-Airplay.
 
Pada Julai 2005, syarikat ini mengumumkan bantuannya kepada Natseven TV Sendirian Berhad, Synchrosound Studio Sendirian Berhad dan Questseven Dot Com Sendirian Berhad dalam menjalani "skim penstrukturan semula korporat dan hutang". Dalam satu kenyataan akhbar, syarikat ini juga menyatakan akan "mengenal pasti lingkungan-lingkungan yang mana kedua-dua pihak boleh membentuk hubungan strategik untuk bekerjasama." Natseven TV mengendali rangkaian televisyen [[ntv7]], sementara Synchrosound Studios dan Questseven merupakan pemegang lesen dan pengendali stesen radio WowFM.
Pada [[10 Jun]], Media Prima membeli 98% saham untuk Ch-9 Media Sendirian Berhad, pengendali Channel 9 yang berhenti operasi pada awal tahun 2005. Saluran tersebut dinamakan semula sebagai [[TV Nine|TV9]] dan kembali di udara pada [[22 April]] [[2006]].
 
Kemudian pada [[27 Oktober]] adalah diumumkan bahawa Media Prima telah membeli 100% saham Natseven TV bernilai RM90 juta. Pembelian ini menaikkan bahagian pasaran penonton televisyen Media Prima ke 48%, sekaligus menjadikan Media Prima pemilik kesemua rangkaian televisyen swasta [[siaran percuma]] di Malaysia.
Pada [[27 Oktober]] [[2005]], Media Prima mengambil alih 100% saham [[Natseven TV Sdn Bhd]] yang mengendali [[NTV7]].
 
Media Prima juga mengendali TV3 [[Ghana]] yang ditubuhkan pada lewat tahun 1997.
 
==Bahagian pasaran==
Pada tahun 2007, Media Prima adalah kumpulan media terbesar di Malaysia, memiliki kesemua stesen televisyen swasta utama serta menguasi kira-kira 54% penonton televisyen Malaysia, sementara pesaing terdekatnya iaitu pengendali televisyen berbayar satelit, [[Astro (TV satelit)|Astro]] pula menguasai lebih kurang 29% penonton. [[Radio Televisyen Malaysia]] milikan kerajaan pula meraih 17% pasaran.<ref name="netto">{{cite news | first=Anil | last=Netto | coauthors= | title=Malaysian media giant grasps for Internet | date=[[2007-11-30]] | publisher=Malaysia Today | url =http://www.malaysia-today.net/nuc2006/news2007.php?itemid=709 | work =Asia Times Online | pages = | accessdate = 2007-12-07 | language = }}</ref> Media Prima juga memiliki stesen radio [[Fly FM]] dan [[Hot FM]].
 
Selaku pemilik New Straits Times Press (NSTP), Media Prima turut menguasai akhbar ber[[bahasa Inggeris]] iaitu [[New Straits Times]] dan [[the Malay Mail]], serta akhbar ber[[bahasa Malaysia]] iaitu [[Berita Harian]] dan [[Harian Metro]]. Media Prima mengaku akhbar-akhbar NSTP meraih 50% bahagian pasaran akhbar di Malaysia, dengan lebih dua juta orang pembaca setiap hari. Namun begitu, pantauan bebas sering menunjukkan bahawa akhbar-akhbar itu ketinggalan berbanding akhbar bahasa Inggeris ''[[The Star]]'' dan akhbar bahasa Malaysia ''[[Utusan Malaysia]]'' dari segi jumlah pembaca dan hasil.{{Fact|date=December 2007}} Bahagian Media Prima dalam jumlah pengiklanan cetak di negara kira-kira 59% pada tahun 2007.<ref name="netto"/>
 
==Senarai rangkaian Media Prima==