Manusia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kacha Permata (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kacha Permata (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 55:
Penyebaran manusia dan penduduknya yang besar dan meningkat telah memberi impak yang mendalam terhadap kawasan persekitaran yang besar dan berjuta-juta spesies asli di seluruh dunia. Kelebihan yang menjelaskan kejayaan evolusi ini termasuk otak yang lebih besar dengan neocortex yang sangat maju, korteks prefrontal dan cuping temporal, yang membolehkan tahap penalaran, bahasa, penyelesaian masalah, sosial dan budaya yang tinggi melalui pembelajaran sosial. Manusia menggunakan alat untuk tahap yang lebih tinggi daripada haiwan lain, adalah satu-satunya spesies yang masih ada yang diketahui membina kebakaran dan memasak makanan mereka, dan merupakan satu-satunya spesies yang ada untuk memakai pakaian dan membuat dan menggunakan banyak teknologi dan seni lain.
 
Manusia adalah unik mahir menggunakan sistem komunikasi simbolik (seperti bahasa dan seni) untuk ekspresi diri dan pertukaran ideidea, dan untuk mengatur diri mereka ke dalam kumpulan yang bertujuan. Manusia membentuk struktur sosial yang rumit yang terdiri daripada banyak kumpulan yang bekerjasama dan bersaing, dari keluarga dan rangkaian kekeluargaan ke negara-negara politik. Interaksi sosial antara manusia telah membentuk pelbagai nilai,<ref>Marshall T. Poe A History of Communications: Media and Society from the Evolution of Speech to the Internet. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. {{ISBN|9780521179447}}</ref> norma sosial, dan ritual, yang bersama-sama membentuk asas masyarakat manusia. Keingintahuan dan keinginan manusia untuk memahami dan mempengaruhi alam sekitar dan untuk menjelaskan dan memanipulasi fenomena (atau peristiwa) telah memberikan asas untuk membangunkan sains, falsafah, mitologi, agama, antropologi, dan pelbagai bidang ilmu.
 
Walaupun sebahagian besar kewujudan manusia telah dikekalkan dengan memburu dan berkumpul dalam masyarakat band,<ref>[http://www.britannica.com/topic/hunting-and-gathering-culture "Hunting and gathering culture"] {{webarchive|url=https://web.archive.org/web/20160116234808/http://www.britannica.com/topic/hunting-and-gathering-culture |date=16 January 2016 }}. ''[[Encyclopædia Britannica]]'' (online). Encyclopædia Britannica Inc., 2016.</ref> peningkatan jumlah masyarakat manusia mula berlatih pertanian tidak aktif kira-kira sekitar 10,000 tahun yang lalu,<ref>"[http://www.ancient.eu/Neolithic/ Neolithic] {{webarchive|url=https://web.archive.org/web/20170717194212/http://www.ancient.eu/Neolithic/ |date=17 July 2017 }}." ''Ancient History Encyclopedia''. Ancient History Encyclopedia Limited. 2014.</ref> tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang menanam, sehingga memungkinkan pertumbuhan peradaban . Masyarakat manusia kemudiannya berkembang dalam saiz, membentuk pelbagai bentuk pemerintahan, agama, dan budaya di seluruh dunia, menyatukan orang dalam kawasan untuk membentuk negara dan empayar. Kemajuan pesat pemahaman saintifik dan perubatan pada abad ke-19 dan ke-20 telah membawa kepada pembangunan teknologi berasaskan bahan bakar dan peningkatan lifespans, menyebabkan penduduk manusia meningkat dengan pesat. Hari ini, populasi manusia global dianggarkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menjadi hampir 7.7 bilion.<ref name="UNDES-Pop"/>