Penjara Johor Bahru: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aku statik7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
PM Poon (bincang | sumb.)
sumbangan baru
Baris 1:
'''Penjara Johor Bahru''', yang terletak di ibu kota negeri Johor, Malaysia dahulunya dikenali sebagai "Kota Jail". Penjara ini merupakan penjara yang ketiga tertua di Malaysia, selepas Penjara Pulau Pinang dan Penjara Taiping, Perak. Penjara ini telah dirasmikan pembukaannya oleh [[Sultan Abu Bakar Daeng Ibrahim|Sultan Illham Almarhum Sultan Abu Bakar ibni Almarhum Daeng Ibrahim]] pada tahun [[1883]] untuk menahan para penjenayah di dalam negeri, dan juga mereka yang menentang kerajaan penjajah [[Britain]].
 
Penjara ini terletak di atas sebidang tanah seluas 1.8 [[hektar]] di kawasan bandaraya, dan dilingkungi oleh tiga batang jalanraya, iaitu Jalan Ayer Molek, Jalan Gertak Merah dan Jalan Khalid Abdullah. Pada [[Ogos 30]], [[2005]], penjara ini telah dipindah ke bandar [[Keluang]] di Johor Tengah, disebabkan kekurangruangan yang amat pesat. Dengan pemindahan penjara ini, habislah suatu riwayat yang kekal selama 122 tahun.
Penjara Johor Bahru yang terletak di Jalan Ayer Molek, [[Johor Bahru]], Johor dahulunya dikenali sebagai Kota Jail.Penjara ini merupakan penjara yang ketiga tertua di [[Malaysia]] selepas [[Penjara Pulau Pinang]] dan [[Penjara Taiping]], [[Perak]].
 
==Komplek penjara==
Penjara ini telah dirasmikan pembukaannya oleh [[Sultan Abu Bakar Daeng Ibrahim]] pada tahun 1883.Reka bentuk asal penjara itu diilhamkan sendiri oleh Sultan Abu Bakar ketika baginda melawat penjara-penjara di [[Shanghai]], [[China]] dan [[Osaka]], [[Jepun]].
Rekabentuk asal penjara ini diilhamkan sendiri oleh Sultan Illham Almarhum Sultan Abu Bakar ibni Almarhum Daeng Ibrahim, yang telah melawat penjara-penjara di [[Shanghai]], [[China]] dan [[Osaka]], [[Jepun]] untuk melihat keadaan fizikal serta rekabentuk penjara-penjara yang terdapat di sana.
 
Penjara ini dibina pada [[16hb April]], [[1882]] oleh seorang kontraktor [[Cina]] yang bernama [[Wong Ah Fook]] dan seorang [[arkitek]] yang dikenali sebagai [[Engku Abdul Majid]] dengan kos RM 30 RM30,000. Keluasan penjara ini adalah sebesar 1.8 hektar (400 x 400 kaki). Kapasitinya adalah 200 orang pesalah sahaja.
 
Pada asalnya, terdapat hanya dua buah bangunan penempatan banduan, dua bengkel latihan, dapor memasak, bangunan tandas, rumah sakit dan sebuah pejabat pentadbiran. Peredaran masa dan keperluan bagi menampung kapasiti banduan yang kian meningkat, beberapa bangunan telah dibina dan diubahsuai dengan sepuluh buah blok penempatan, lima buah bengkel vokasional, tempat lawatan keluarga, pejabat [[kaunseling]], pejabat pengawai kebajikan, surau dan kemudahan lain yang mampu menampung 1,500 orang banduan.
Sejak 30 [[Ogos]] 2005 , penjara itu mula dikosongkan dan dibuka kepada orang ramai untuk lawatan.
 
Keluasan kawasan bertembok, sebanyak 160,000 kaki persegi (1.8 hektar) dengan ketinggian tembok setinggi 20 kaki, adalah sama sahaja dengan keluasan pada tahun 1883. Kawasan sekeliling penjara telah habis diguna, dengan kawasan perumahan kakitangan memakan keluasan 3.8 hektar (9.4 ekar). Oleh demikian, setiap ruangan yang sedia ada di dalam kawasan penjara terpaksa diguna. Bangunan-bangunan terpaksa didirikan dengan terlalu rapat, dan menimbulkan soalan adakah undang-undang kebakaran api terlanggar. Banduan-banduan juga dirumahkan tujuh hingga lapan orang sebuah bilik sel, walaupun ianya direka untuk tiga banduan sahaja. Walaubagaimanapun, adalah ajaib sekali bahawa penjara ini dapat kekal selama 122 tahun.