Kubah al-Sakhrah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Kacha Permata (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kubah Batu''' ([[Tulisan Jawi]]: قوببت اس-سخرح; [[Bahasa Arab|B. Arab]]: قبة الصخرة '''{{semxlit|Qubbaṯ al-Ṣakhraṯ}}''', [[Bahasa Ibrani|B. Ibrani]]: כיפת הסלע '''Kipat Hasela''', [[Bahasa Turki|B. Turki]]: '''Kubbetüs Sahra''' [[Bahasa Inggeris|B. Inggeris]]: '''''Dome of the Rock''''') ialah antara seni binaan [[Islam]] yang tercantik di dunia. Qubbat As-Sakhrah bukanlah sebuah [[masjid]] sebaliknya ialah sebuah kompleks yang terdapatnya sebuah batu besar yang dikatakan tempat [[Nabi Muhammad s.a.w.]] berdiri ketika peristiwa [[Israk Mikraj]]. Qubbat As-Sakhrah terletak di [[Baitulmuqaddis]] di kawasan [[Al Haram Al Sharif]]. Qubbat As-Sakhrah bukanlah [[Masjid Al-Aqsa]] kerana [[Masjid Al-Aqsa]] terletak tidak jauh daripada bangunan ini. Qubbat Al-Sakhrah seringkali disalahertikan sebagai [[Masjid Umar]] yang merupakan tempat [[Saidina Umar Al-Khatab]] ber[[solat]] ketika tiba di [[Baitulmuqaddis]]. Berbanding dengan rumah-rumah ibadat yang lain, Qubbat As-Sakhrah yang paling dikenali sebagai simbol Baitulmuqaddis yang menjadikannya istimewa.
 
Perlu diingatkan bahawa bukan sahaja [[Masjid Al-Aqsa]] yang suci kepada umat [[Islam]] tetapi Qubbat As-Sakhrah dan kawasan sekitarnya juga adalah suci kerana ia terdapat di dalam [[Al Haram Al Sharif]]. Keseluruhan kawasan [[Al Haram Al Sharif]] ini ialah Masjidil Aqsa dan bukannya [[Masjid Al-Aqsa]] sahaja kerana bangunan [[Masjid Al-Aqsa]] dibina selepas penaklukan [[Baitulmuqaddis]] oleh tentera Islam. Masjid Al-Aqsa hanyalah mengambil sempena nama Masjidil Aqsa di dalam [[Al Quran]].
Baris 49:
 
== Nota ==
{{reflist}}
<references/>
 
== Rujukan ==
* Peterson, Andrew (1994). ''Dictionary of Islamic Architecture'' ''(Kamus Seni Bina Islam)''. London: Routledge. ISBN 0-415-06084-2
 
== Lihat Jugajuga ==
{{Commons|Dome of the Rock}}
* [[Al Haram Al Sharif]]
Baris 61:
* [[Ummaiyyah]]
 
== Pautan Luarluar ==
* {{en}} [http://www.cyberistan.org/islamic/domerock.htm Latarbelakang dan Sejarah Qubbat As-Sakhrah]
* {{en}} [http://www.noblesanctuary.com Informasi mengenai Qubbat As-Sakhrah dan Masjid Al Aqsa]
Baris 67:
* {{en}} [http://www.sacredsites.com/1st30/domeof.html Qubbat As-Sakhrah] Tempat-tempat suci.
{{rencana pilihan}}
{{Authority control}}
 
[[Kategori:Qubbat As-Sakhrah| ]]
[[Kategori:Seni bina Islam]]
[[Kategori:Kubah]]