Empayar Byzantium: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 63:
|footnotes = &sup1; Constantinople (330–1204 and 1261–1453). Ibu kota [[Empayar Nicaea]], empayar selepas Perang Salib Keempat, terletak di [[Nicaea]], sekarang [[İzmit]], [[Turki]].<br />² Tarikh ditubuhkan ini secara tradisi dianggap sebagai penemuan kembali Constantinople sebagai ibu kota Empayar Rom walaupun tarikh lain selalu digunakan<br />³ Lihat [http://www.tulane.edu/~august/H303/handouts/Population.htm angka populasi] disediakan oleh Jabatan Sejarah [[Universiti Tulane]]. Angka berdasarkan anggaran yang dibuat oleh J.C. Russell dalam "Late Ancient and Medieval Population," diterbitkan dalam ''Transactions of the American Philosophical Society'' (1958), ASIN B000IU7OZQ.
}}
'''Empayar Bizantium''' atau '''Empayar Rom Timur''' atau '''Empayar Greek''' ([[Tulisan Jawi]]: يمڤاير بيزانتيوم/ايمڤاير روم تيمور; [[Bahasa Greek]]: {{Polytonic|Βασιλεία Ῥωμαίων}}, ''Vasileía Romaíon'') merujuk kepada Empayar Rom semasa [[Zaman Pertengahan]], dan pusatnya terletak di [[Constantinople]] yang sekarang dikenali sebagai [[Istanbul]] di [[Turki]]. Walaupun empayar ini dikenali masyarakat barat sebagai [[Empayar Greek]] kerana budaya dan populasinya, ia dikenali oleh rakyatnya sendiri sebagai Empayar Rom atau Romania kerana maharajanya adalah daripada maharaja berketurunan Rom dan menurut dunia Islam, mereka ialah orang Rom.
 
== Permulaan empayar (330-440 M) ==
Baris 72:
Empayar Bizantium cuba untuk menakluk Rome dan [[Itali]] dari orang Jerman. Di antara tahun 500 ke 600 SM, mereka memenangi banyak peperangan dan menawan kembali Rome.
 
Kemenangan ini tidak kekal apabila orang Jerman menawan kembali Itali dan Rome. Lebih memburukkan keadaan, orang Avar datang dan menawan [[Bulgaria]] dan Yunani (Greece) dari orang Bizantium. Selepas beberapa peperangan, orang Avar menang dan mengambil utara Greece dan Bulgaria. Mereka kemudiannya menggelar diri mereka sebagai orang Bulgar.
 
==== Peperangan di timur ====