Hubungan China–Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k svg map
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 33:
Dari tahun 1411 hingga 1433, tiga orang raja Melaka telah berturut-turut berkunjung ke China sebanyak lima kali. Setiap kunjungan dari raja Melaka diberi sambutan meriah di pihak raja Ming.
 
zzzzz内容zzzzz
===Puteri Hang Li Po===
[[Fail:Yongle.jpg|thumb|280px|Maharaja China Yung Lo yang digambarkan pelukis]]
Buku [[Sejarah Melayu]] tulisan [[Tun Seri Lanang]] ada mencatatkan perkahwinan Puteri Hang Li Po dengan Sultan Melaka. Raja China meminta utusan Melaka, Tun Perpatih Putih menjemput [[Sultan Mansur Shah]] (1456-1477) ke China untuk dikahwinkan. Puteri Hang Li Po diislamkan. Di Melaka terdapat sebuah [[Bukit Cina]] / [[Bukit Sam Po]] dan [[Perigi Hang Li Po]].Bukit Sam Po dihadiahkan Sultan kepadanya sebagai mas kahwin dan tempat tinggal 500 dayangnya . Menteri China yang menghantar Puteri Hang Li Po ialah Dipo, bukan Laksamana Zheng He.
 
Dalam [[Sejarah Melayu]], [[Sultan Melaka]] pernah menghantar surat kepada Kerajaan Ming untuk melaporkan kematian Puteri Hang Li Po. Diceritakan juga seorang anak Puteri Hang Li Po telah dilantik menjadi [[Penghulu]] di [[Jeram]]di sempadan negeri [[Selangor]].
 
Namun begitu tidak terdapat cerita perkahwinan ini dalam catatan sejarah China seperti sejarawan [[Ma Huan]], [[Fei Xin]] dan [[Gong Zhen]] .
 
Menurut Purcell (1967: 20) ada seorang jeneral [[Portugis]] ketika menduduki [[Melaka]] pada tahun [[1511]] telah meninggalkan catatan:
: “MegatIskandar Shah (yang bertakhta antara 1414 hingga 1424), iaitu Sultan Melaka ke-2, pernah memperisteri puteri dari seorang kapten China di Melaka.<ref>[http://web.archive.org/web/20091007115323/http://www.sabrizain.org/malaya/library/hanglipo.pdf Cerita Hang Li Po: Ode Persahabatan Kedua-dua BangsaChina-Malaysia]</ref>
 
===Sumber herba dan seramik===