Hulu Kelang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
ALIFFHAZIQ202 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 11:
<tr><td>'''Keluasan'''</td><td>N/A</td></tr>
</table>
'''Hulu Kelang''' atau '''Ulu Klang''' terletak di hulu [[Sungai Kelang]], timur laut [[Kuala Lumpur]]. TempatKawasan yang berhampiranberada ialahdi [[Kualabawah Lumpur]],mukim [[Batuini Caves]], [[Taman Melati]],ialah [[Taman Melawati]],[[Taman Permata]], [[Wangsa Maju]], [[Ampang]], [[Setapak]], [[Bukit Belacan]] dan [[LembahTaman Keramat]]. Antara mukim lain di Gombak ialah [[Rawang]], [[Setapak]] dan [[Batu, Gombak|Batu]].
 
[[Muka bumi]]nyabuminya agak tinggi, 500 meter dari aras laut. Antara lokasi tinggi ialah [[Bukit Antarabangsa]] dan Bukit [[Kemensah]] dan [[Bukit Belacan]]. Ulu Klang menjadi kawasan [[tadahan hujan]] bagi [[Sungai KelangKlang]]. Aliran Sungai Kelang telah diluruskan di beberapa tempat dan ini menyebabkan aliran air bertambah pantas dan menyebabkan Kuala Lumpur mengalami [[Banjir Kilat di Kuala Lumpur 2007|banjir kilat]] pada 10 Jun 2007.
 
Bukitnya terdiri daripada [[batu kapur]] yang rapuh dan larut ketika [[hujan]] lebat. Akibatnya beberapa rumah di lereng bukit [[mendap]] dan [[runtuh]]. Contohnya kondominium [[Tragedi Highland Towers|Highland Towers]] yang runtuh pada 1993.
 
Jalan utama telah dinaik taraf pada tahun 2000 menjadi Lebuh raya Lingkaran Luar Kuala Lumpur, dari [[Tesco|Tesco Extra]] [[Cheras]] ke Ulu Klang melalui tempat-tempat yang berikut iaitu [[Zoo Negara]], [[Taman Melewar]], [[Gombak]], [[UIAM]], [[Batu Caves]] dan terus ke pinggir [[Selayang]]. Lebuh raya ini menjadikan lalu lintas dari [[Cheras]] ke [[Gombak]] dan [[Kuantan]] menjadi lebih pantas.
Baris 21:
Ulu Klang mendapat limpahan pembangunan [[Lembah Kelang]]. Banyak kilang dan taman perumahan telah dibina. Antara kilang yang terdapat di sini Texas Instrument. Gudang [[DBP]] juga terletak di sini.
 
Hutan-hutan di belakang [[Zoo Negara]] telah diteroka dan dimajukan sehingga menjejaskan persekitaran Zoo Negara. Oleh itu [[mantan]] Menteri Besar [[Selangor]] Tan Sri [[Muhammad Haji Muhd Taib]] hendak memindahkan Zoo Negara ke [[Hulu Selangor]] atau ke [[Sepang]]. Akhirnya pemindahan ini dibatalkan kerana mendapat bantahan orang ramai dan pihak pengurusan Zoo Negara.
 
Tempat lain yang strategik ialah air terjun [[Bukit Belacan]] dan [[Hulu Kemensah]]. Ada lorong denai dari [[Kemensah]] ke puncak [[Gunung Nuang]] di Hulu Langat bagi pendaki gunung.
 
Kawasan ini mempunyai keluasan seluas 16.94 km kagi persegi.  Lokasi kawasan ini adalah di Timur Laut Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.  Ia dilingkungi oleh kawasan-kawasan sekitar yang berhampiran iaitu Taman Keramat AU1 yang juga dikenali sebagai Keramat Permai, Taman Keramat AU2, Taman Keramat AU3 ,Taman Keramat AU4 dan Taman Keramat AU 5.