Pemprosesan imej digital: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 14 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q1070689
Etonlin856 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Pemprosesan imej digital''' ialah satu proses mengubah atau membuat manipulasi ke atas imej/gambar secara digital menggunakan [[algoritma]] komputer. Proses ini dilakukan atas tujuan bagi '''meningkatkan kualiti gambar''', m'''engubahsuai imej''' ataupun untuk '''menganalisis imej'''.
'''Pemprosesan imej digital''' ialah penggunaan [[algoritma]] komputer untuk menjalankan [[pemprosesan imej]] pada [[imej digital]]. Kelebihan pemprosesan imej digital ke atas pemprosesan imej analog samalah dengan kelebihan [[pemprosesan isyarat digital]] ke atas pemprosesan isyarat analog — ia membolehkan penggunaan algoritma yang jauh lebih banyak kepada data masukan, dan boleh mengelakkan masalah seperti peningkatan hingar dan herotan isyarat semasa pemprosesan.
 
Pemprosesan imej digital merupakan salah satu kategori dalam bidang [[pemprosesan isyarat digital]]. Oleh itu ia mempunyai kelebihan yang sama dengan pemprosesan isyarat digital berbanding pemprosesan isyarat analog di mana lebih banyak algoritma dilaksanakan ke atas imej digital di samping mengatasi masalah seperti peningkatan hingar dan herotan isyarat semasa pemprosesan. Pemprosesan imej digital melibatkan imej masukan/''input'' (sebuah imej, satu siri imej ataupun video), proses (algoritma matematik) dan keluaran (imej, satu set ciri-ciri atau parameter berkaitan dengan imej) .
Pemprosesan imej digital boleh dilakukan menggunakan kaedah domain ruang (manipulasi terus piksel) atau kaedah domain frekuensi (pengubahsuaian penjelmaan Fourier). Jenis pemprosesan imej digital yang paling umum ialah [[suntingan imej digital]].
 
Pemprosesan imej digital boleh dilakukan menggunakan 2 kaedah iaitu; kaedah domain ruang (manipulasi terus piksel) atau kaedah domain frekuensi (pengubahsuaian penjelmaan Fourier). Jenis pemprosesan imej digital yang paling umum ialah [[suntingan imej digital]].
 
== Sejarah ==