Perbincangan Wikipedia:Rencana pilihan/Kajian semula: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kacha Permata (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kacha Permata (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
Kesemua 40 rencana pilihan tersebut pernah dipaparkan di laman utama sebelum tahun 2007. Saya hanya menjumpai arkib pencalonan rencana pilihan untuk tahun 2006 --> lihat [[Wikipedia:Calon rencana pilihan/2006]] dan [[Perbincangan Wikipedia:Calon rencana pilihan/Arkib 1]]. Saya tidak pasti jika terdapat arkib pencalonan rencana pilihan untuk tahun 2004 dan 2005. Lihat [https://ms.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedia:Rencana_pilihan&oldid=180784 Senarai rencana pilihan sebelum tahun 2007]. [[Pengguna:Kacha Permata|Kacha Permata]] ([[Perbincangan pengguna:Kacha Permata|bincang]]) 10:15, 14 November 2018 (UTC)
 
Berkenaan jadual rencana pilihan yang akan dipaparkan di laman utama, Wikipedia bahasa Melayu pernah memaparkan rencana pilihan yang berbeza setiap minggu pada awal tahun 2006. Sejak Julai 2006, rencana pilihan yang berbeza dipaparkan setiap bulan. Pernah berlaku rencana pilihan tahun lepas dikitar semula untuk dipaparkan di laman utama kerana tiada koleksi rencana pilihan yang dipersetujui secara konsensus oleh komuniti Wikipedia dan bersedia untuk dipaparkan di laman utama pada ketika itu. Oleh itu, saya mencadangkan supaya rencana pilihan yang dipaparkan di laman utama ditukar secara mingguan. Rencana pilihan yang sudah dipersetujui secara konsensus boleh dicalonkan untuk penjadualan tarikh yang sesuai untuk dipaparkan di laman utama dan menunggu giliran --> [[Wikipedia:Rencana pilihan/Jadual/Pencalonan]].
 
Berdasarkan [[Wikipedia:Rencana pilihan/Pencalonan]], {{xt|Jangan kemukakan lebih daripada satu calon pada sesuatu masa — ini akan menyusahkan pemberian ulasan yang wajar.}}, saya juga mencadangkan supaya pencalonan berganda (multiple nomination) oleh seorang pengguna berdaftar dibenarkan. Tarikh pengundian juga boleh dibuka melebihi sebulan untuk memberi peluang kepada komuniti Wikipedia melakukan kajian semula (''review'') dan memberi komen untuk penambahbaikan. Pencadang (''proposer'') dan penyumbang terbesar (''top contributor'') disarankan menerima maklum balas yang dikemukakan untuk bersama-sama memperbaiki kualiti calon rencana pilihan agar memenuhi kriteria rencana pilihan. [[Pengguna:Kacha Permata|Kacha Permata]] ([[Perbincangan pengguna:Kacha Permata|bincang]]) 11:49, 14 November 2018 (UTC)
Kembali ke laman projek "Rencana pilihan/Kajian semula".