Fauzi Abdul Rahman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Typo
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
[[Dato' Sri|Dato’ Sri]] Hj '''Fauzi Abdul Rahman''', [[Seri sultan ahmad shah pahang|SSAP]], merupakan Pengerusi [[Pakatan Harapan]] Negeri Pahang dan Pengerusi MPN [[Parti Keadilan Rakyat]] (PKR) Pahang. Juga merupakan bekas Ahli Parlimen Indera Mahkota dan Kuantan. Bapanya [[Abdul Rahman Talib]] merupakan bekas [[Menteri Pelajaran Malaysia]]. Pada peringkat awal, beliau dilihat boleh menjadi menteri penuh atau [[Menteri Besar dan Ketua Menteri di Malaysia|menteri]] besar.
 
==Bersama UMNO==
Beliau pernah menjadi [[Setiausaha parlimen|Setiausaha]] Parlimen Kementerian Penerangan dari Oktober 1990 -1995, sebelum menjadi setiausaha Parlimen Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi (1995-1997) dan [[Timbalan menteri|timbalan]] menteri di Jabatan Perdana Menteri (1997-99).
 
Beliau merupakan bekas ketua [[UMNO]] bahagian Kuantan dan bertanding untuk kerusi Parlimen Kuantan pada tahun 1990. Pada tahun 1995 beliau bertanding untuk kerusi DUN [[Beserah]] dan menyandang kerusi tersebut sehingga tahun 2004.
 
==Menyertai PKR==
Sejak Reformasi 1998, [[Fauzi Abdul Rahman]] dilihat bersama [[Anwar Ibrahim]]. Sejak itu, Fauzi, Siti Zaharah Sulaiman dan lain-lain mendiamkan diri dalam politik. Fauzi dan Anwar Ibrahim satu sekolah di [[Kolej Melayu Kuala Kangsar|MCKK]] pada tahun 1964.<ref>[http://archive.is/20121209183445/http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:wbFVrwb4bNgJ:thestar.com.my/news/story.asp?file%3D/2008/7/24/nation/21905473%26sec%3Dnation+fauzi+abdul+rahman&cd=6&hl=en&ct=clnk&gl=my Former deputy minister Fauzi joins PKR]</ref>
 
Pada 23 Julai 2008, Fauzi Abdul Rahman keluar dari [[UMNO]] kerana dilihat bersama dengan [[Datuk Seri]] [[Anwar Ibrahim]]. Penyertaan beliau diumumkan oleh [[Anwar Ibrahim]] di pejabat PKR di [[Petaling Jaya]]. Kini beliau menjadi Ketua Perhubungan [[PKR|Keadilan]] [[Pahang]]. Turut sama menyertai PKR ialah bekas ahli Parlimen [[Kota Setar]], Datuk Abdul Hadi Derani dan bekas timbalan ketua [[UMNO]] bahagian [[Mentakab]], Datuk Mat Lazim Derani.<ref>[http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:v1c6n3S32qUJ:www.malaysiakini.com/news/86609+fauzi+abdul+rahman&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=my Fauzi Abdul Rahman sertai PKR]</ref>
 
==Keputusan Pilihan Raya==