Sultan Muhyiddin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q31889
Hussein65 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Sultan Muhyiddin''' merupakan [[Senarai Sultan Brunei|Sultan Brunei]] ke-14 memerintah dari tahun 1673 hingga tahun 1690. Baginda merupakan putera kepada Sultan Abdul Jalilul Akbar. Sebelum menaiki takhta, baginda dikenali sebagai '''Pengiran Muda Muhyiddin'''. Baginda diberikan gelaran Pengiran Bendahara oleh [[Sultan Abdul Hakkul Mubin]] pada tahun 1661.
Sultan Muhyiddin memerintah [[Brunei]] dari 1673 hingga 1690.
 
bagindaBaginda mengambiltelah alihmerampas Takhtatakhta Kerajaan daripada [[Sultan Abdul Hakkul Mubin]], yang menyebabkan peristiwa Perang Saudara yang berlangsung selama 12 tahun. Baginda termasyhur dengan kebijakan, gagah dan berjaya menyatukan rakyat Brunei setelah Perangperang Saudaratersebut tamat.
 
padaPada tahun 1685, baginda berjaya mengatasi tipu helah angkatan [[Sepanyol]] yang berpura-pura datang melawat Brunei. Zaman baginda, Datu Dakula datang ke Brunei untuk membela ayahandanya tetapi dapat diselesaikan oleh kekandanya, Pengiran Bendahara Pengiran Muda Amir ibnuibni Sultan Abdul Hakkul Mubin. semasaBaginda zaman baginda, sultan muhyiddindikatakan telah meminta sultandari suluSultan Sulu untuk membantu baginda dalam menewaskan pemberontakSultan Abdul Hakkul Mubin yang bersemayam di pulauPulau cherminChermin, dan menyerahkan sabahSabah timurTimur kepada sultanpihak Sulu sebagai suluhadiah.
 
Baginda telah mangkat pada tahun 1690, telahdan mangkatdigantikan oleh [[Sultan Nasruddin]]. Baginda terkenal dengan nama '''Marhum Bungsu'''.
 
{{Kotak Jawatan|
penyandang terdahulu=[[Sultan Abdul Hakkul Mubin|Abdul Hakkul Mubin]]|
Jawatan=[[Sultan Brunei]]<br>[[1673]] &ndash; [[1690]]|
penyandang kemudian=[[Sultan Nasruddin|Nasruddin]]
}}{{Sultan Brunei}}
}}
 
 
[[Kategori:Sultan Brunei]]
[[Kategori:Brunei]]