Selising: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 91:
Terdapat juga seorang tukang jahit Melayu yang bernama Pak Harun mempunyai kedai jahitnya sendiri di pekan ini. Tetapi apabila masuknya pertengahan tahun 1970-an, Jabatan MARA telah mendirikan banyak rumah kedai dan kaum Melayu mulai aktif berniaga. Kini, majoriti kedai perniagaan dan lain-lain kedai di Pekan Selisisng yang beroperasi dimonopoli oleh kaum Melayu yang berjaya.
 
==Jalan==
 
Pekan Selsing berada 18 batu atau hampir 29 km selatan dari Kota Bharu. Dari Selsing ke Paisr Puteh, jaraknya 8 batu atau lebih kurang 13 km. Pada tahun 1960an, jalan dari Selising ke Kok Lanas masih belum di turap dengan tar. Api eletrik hanya dipasang pada lebih kurang tahun 1965. TV warna hitam putih pertama dan peti sejuk dipunyai oleh keluarga Pak Wee (taukeh getah) pada lebih kurang tahun 1966 dan rumahnya dipenuhi oleh orang kampong bila ada gambar P Ramlee ditayangkan dalam TV. Programe " The Three Stooges" , Lesie (Cerita Anjing), The Ring Ting Ring cerita koboi, cerita kartun Gigantor, Ultraman dan cerita sensasi the Zorro dan the Lone Ranger merupakan program kegemaran orang tempatan. Rumah Pak Wee akan menjadi mini theater untuk orang ramai tak kira bangsa masa itu.Dipercaytai rumah Pak Wee juga adalah rumah yang poertama dipasang dengan kipas elektrik pada masa itu.
Baris 100:
 
Pembangunan pesat di Bukit Bidan juga bermula selepas kerajaan mengambil tanah kebun China kepunyaan adik beradik Wee Tiang Peck dan Wee Tiang Kiang dan membina sebuah sekokah baru di sana. Tuan tanah didepan sekolah tersbeut juga telah membina rumah-rumah jenis bungalow sebelum sekolah baru tersbeut di bina. Jalan dari Alor Hijau ke Bukit TAnah juga sudah lama diturap.
 
==Kemudahan==
===Sekolah===
*[[Sekolah Kebangsaan Bukit Jawa]]
*[[Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jawa]]
 
===Tempat beribadat===
*Masjid Al-Muqarrabin
 
{{Kelantan}}