Pegawai Waran Udara II: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Msy 300177 (bincang | sumb.)
Terbitan baharu sebagai maklumat dalam pangkat ATM
 
Msy 300177 (bincang | sumb.)
k penerbitan baharu
Baris 1:
{{Pangkat Tentera}}
Pegawai Waran Udara II ialah pangkat kedua tertinggi perkhidmatan Lain-Lain Pangkat dalam Tentera Udara DiRaja Malaysia. Tarafnya di antara Flait Sarjan dan Pegawai Waran Udara I. Ia setaraf dengan Pegawai Waran II dalam Tentera Darat Malaysia dan Pegawai Waran II dalam Tentera Laut DiRaja Malaysia. Seperti kedudukan pangkat dalam ATM, pangkat Pegawai Waran Udara II juga dikenali sebagai Bintara dan diklasifikasi Pegawai Tanpa Tauliah Kanan dalam kelasnya. Kedudukan pangkat beliau sebagai Penyelia Kanan ialah dimana beliau akan bertanggungjawab kepada orang yang diatasnya (Pegawai Bertauliah) dan anggota bawahannya yang terdiri dari Flait Sarjan, Sarjan Udara, Koperal Udara, Laskar Udara Kanan dan Laskar Udara setaraf. Gred Gaji bermula Z 10 (36) RM 3599.00 dan Maksimum RM 7699.00[<ref>{{%20http://www.navy.mil.my/index.php/visi-dan-misi/item/147-gaji-elaun-lain-lain-pangkat</ref>]
 
Pegawai Waran Udara II ialah pangkat kedua tertinggi perkhidmatan Lain-Lain Pangkat dalam [[Tentera Udara Diraja Malaysia|Tentera Udara DiRaja Malaysia]]. Tarafnya di antara [[Flait Sarjan]] dan [[Pegawai Waran Udara I]]. Ia setaraf dengan [[Sarjan Mejar Rejimen|Pegawai Waran II]] dalam Tentera Darat Malaysia dan Pegawai Waran II dalam Tentera Laut DiRaja Malaysia. Seperti kedudukan pangkat dalam [[Angkatan Tentera Malaysia|ATM]], pangkat Pegawai Waran Udara II juga dikenali sebagai Bintara dan diklasifikasi [[Pegawai tanpa tauliah|Pegawai Tanpa Tauliah Kanan]] dalam kelasnya. Kedudukan pangkat beliau sebagai Penyelia Kanan ialah dimana beliau akan bertanggungjawab kepada orang yang diatasnya ([[Leftenan Muda TUDM|Pegawai Bertauliah]]) dan anggota bawahannya yang terdiri dari [[Flait Sarjan]], [[Sarjan Udara]], [[Koperal Udara]], [[Laskar Udara Kanan]] dan [[Laskar Udara]] setaraf. Gred Gaji bermula Z 10 (36) RM 3599.00 dan Maksimum RM 7699.00[<ref><nowiki>{{%20http://www.navy.mil.my/index.php/visi-dan-misi/item/147-gaji-elaun-lain-lain-pangkat</nowiki></ref>]
== Kelebihan ==
Didalam perkhidmatan Tentera Udara DiRaja Malaysia, Pegawai Waran Udara II juga boleh dilantik sebagai Pegawai Waran Pangkalan atau ''Base Warrant Officer''/''[[Sergeant Major Regiment]]''. Malah jika berada di unit-unit kecil, Pegawai Waran Udara II juga dilantik sebagai Pegawai Waran Unit/Pegawai Waran Kompeni/''Company Warrant Officer'' ataupun ''Crew Master/Crew Chief'' didalam susunan organisasi bebas unit.
== Gelaran ==
Anggota yang berpangkat ini akan dipanggil sebagai "Encik", beliau tidak boleh menerima tabik hormat sebagaimana Pegawai Tauliah. Perlantikan Pegawai Waran dibuat oleh [[Menteri Pertahanan Malaysia|Menteri Pertahanan]] yang diusulkan oleh [[Panglima Tentera Udara|Panglima Perkhidmatan]] dan disokong oleh Pegawai Memerintah Unit. Dengan itu, perlantikan ini bukannya satu tauliah sebagai pegawai di dalam perkhidmatan tentera, tetapi adalah satu waran kuasa untuk memberikan penjawat jawatan kelebihan dan keistimewaan tertentu sebagai Pegawai Waran Udara.
== Pangkat setara ==
Pangkat Pegawai Waran Udara II tiada dalam pangkat LLP [[Tentera Udara Diraja British|RAF]] dan berkemungkinan setaraf dgn dengan pangkat Chief Technician ataupun Flight Sergeant[<ref>{{%20https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_sergeant}}</ref>] yang kekananan/''seniority''.
 
{{Lencana pangkat}}