Laskar Udara Kanan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Msy 300177 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Msy 300177 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Pangkat Tentera}}
Laskar Udara Kanan (LUK) ialah satu pangkat dalam [[Tentera Udara Diraja Malaysia|Tentera Udara DiRaja Malaysia]]. Ia setaraf dengan [[Lans Koperal]] dalam Tentera Darat Malaysia dan setaraf [[Laskar Kelas I]] dalam [[Tentera Laut Diraja Malaysia|Tentera Laut DiRaja Malaysia]] dan Askar/Laskar dalam [[Angkatan Tentera Malaysia]] amnya. Sebagaimana dengan pangkat dalam TDM dan TLDM, ia adalah pangkat berdasarkan lantikan tidak seperti sebagaimana pangkat [[Koperal]]/ [[Laskar Kanan]]/ [[Koperal Udara]] keatas. Seperti kedudukan pangkat dalam [[Angkatan Tentera Malaysia|ATM]], Laskar Udara Kanan juga dikenali sebagai Ahli Udara/Satria.
 
TDM dan TLDM, ia adalah pangkat berdasarkan lantikan tidak seperti pangkat [[Koperal]]/ [[Laskar Kanan]]/ [[Koperal Udara]] keatas. Seperti kedudukan pangkat dalam [[Angkatan Tentera Malaysia|ATM]], Laskar Udara Kanan juga dikenali sebagai Ahli Udara/Satria.
 
Laskar Udara Kanan ialah satu pangkat berbentuk lantikan dalam perkhidmatan Lain-Lain Pangkat dalam Tentera Udara DiRaja Malaysia. Tarafnya di antara Laskar Udara I dan Koperal Udara. Ia setaraf dengan Koperal dalam Tentera Darat Malaysia dan Laskar Kanan dalam Tentera Laut DiRaja Malaysia. Gred Gaji bermula Z 2 (20) RM 1788.00 dan Maksimum RM 4221.00<ref><nowiki>{{</nowiki>http://www.navy.mil.my/index.php/visi-dan-misi/item/147-gaji-elaun-lain-lain-pangkat<nowiki>}}</nowiki></ref>
== Gelaran ==
Anggota yang berpangkat ini akan dipanggildigelar sebagai "Koperal". Dahulu pangkat ini dipanggil sebagai ''Leading Aircraftman'' dan digelar sebagai ''Leading'' sebelum ditukar kepada Laskar Udara Kanan.
 
== Pangkat setara ==