Sharifah Amani: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pengemasan.
Baris 54:
 
===Filem===
Beliau terkenal dengan memegang watak Orked dalam trilogi Orked [[Yasmin Ahmad]]. Dua filem pertama ialah ''[[Sepet]]'' dan ''[[Gubra]]''. Di dalam siri terkini, ''[[Mukhsin]]'', Amani memegang watak versi dewasa Orked yang "bertemu" dirinya sendiri berusia 10 tahun (dilakonkan oleh adik bongsuntabongsunya, [[Sharifah Aryana]]).<ref>[http://drowmage.wordpress.com/tag/mukhsin/ Blog article @ wordpress.com]</ref> Beliau sebelum ini memegang peranan pembantu sebagai remaja mangsa deraan seksual dalam filem ''[[Gol & Gincu]]''.
 
Beliau berlakon dalam filem, ''[[Cinta (filem)|Cinta]]'' arahan [[Kabir Bhatia]], di mana beliau merupakan salah satu daripada sepuluh pelakon memegang watak 5 pasangan yang berbeza menggambarkan situasi yang berbeza berdasarkan tema cinta dan hubungan. Ibunya berlakon bersamanya dalam filem ini.<ref name="Cinta">[http://malaysia.movies.yahoo.com/Cinta/movie/13919/ Cinta @ Yahoo! Malaysia movies]</ref> Dalam filem seram Malaysia Kantonis, ''Possessed'', beliau memainkan peranan pembantu sebagai Fara, pembantu dan kawan rapat seorang gadis Cina, Lisu, yang berhijrah ke Malaysia untuk memulakan kerjaya sebagai penyanyi. Malangnya, Lisu dibunuh secara kejam dan Fara, sebagai satu-satunya saksi pembunuhan itu, menjadi gila dan komited terhadap suaka mental.<ref name="Possessed" />
 
Beliau merupakan pelakon utama filem ''[[Muallaf]]'', yang mana beliau berlakon bersama Sharifah Aleysha, seorang lagi adiknya. Filem ini juga diarahkan oleh [[Yasmin Ahmad]].<ref>[http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Tuesday/MoviesTheatre/20070328144303/Article/indexpull_html New Straits Time article] (not available as of 24 August 2007)</ref> Untuk memenuhi peranannya dalam filem itu, beliau mencukur kepalanya kerana di salah satu adegan dalam filem kepala wataknya dicukur oleh bapa kerana terlalu 'liar'.<ref>[http://www.bharian.com.my/Wednesday/Nasional/20070613001426 Berita Harian article] (not available as of 24 August 2007)</ref>
Baris 67:
Sebelum popular dengan filem ''Sepet'', Amani terlebih dahulu menghiasi kaca televisyen sebagai pengacara TV. Beliau mengacarakan program ''Salaam Bollywood'' pada tahun 2004 dan 2005.
 
Beliau juga menjadi pengacara di dalam rancangan muzikal, ''[[Latido]]'' di [[TV9]] pada tahun 2006 hingga 2007. Sebelum itu pada tahun 2005, beliau bergandingan bersama kakaknya, Aleya mengacarakan program talk-show ''Selamba Serius''.
 
==Kontroversi==