Maidin Ibrahim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Shakhalis71 (bincang | sumb.)
Tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 21:
''' Maidin Ibrahim''' (76 tahun) adalah pelawak veteran dari Malaysia. Maidin juga dikenali sebagai Pak Tam atau mesra dipanggil Mamu. Pak Tam berasal dari 'Pak Hitam'
 
Maidin yang dilahirkan di Pokok Keras, [[Bagan Lalang]], [[Butterworth]], [[Pulau Pinang]] . Beliau mula menceburi bidang seni sejak 1950 bersama kumpulan [[boria]] di kampung. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai tentera (Askar Melayu) bermula ketika peristiwa berdarah13 Mei sehingga 1976. Pak Tam juga pernah menyertai Bakat RTM dan menjadi juara pada tahun 1978 bersama Pak Hassan Putu Mayong dan Din Kachong. Semenjak itu Mydin mula menempa nama dan sering menjadi pelawak undangan Hiburan Minggu ini kelolaan RTM.
 
Maidin pernah menggondol anugerah Aktor Pembantu Terbaik menerusi drama [[Pinang Durian]] pada [[Anugerah Skrin 2001]]. Selain berlakon drama, Maidin Ibrahim juga popular menerusi filem Hantu Siang, [[Anak Mami]] dan [[sitkom]] [[Salam Pantai Timur]]. Sepanjang kerjayanya, Maidin selalu digandingkan bersama pelawak, Pie dan mereka terkenal dengan 'lawak loghat utara' ketika membuat persembahan bersama.
Pak Mydin atau Pak Tam meninggalkan 5 orang anak yang berjaya di bidang pelajaran.
 
==Meninggal dunia==