Mukim Serdang, Kedah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Infobox geografi
|nama = Mukim Serdang
|nama_tempatan = مقيم سردڠ
|nama_lain =
|imej = Coat of arms of Kedah.jpg
|status = Mukim
Baris 29 ⟶ 31:
}}
 
'''Mukim Serdang''' ({{lang-ta|செர்டாங் கெடா}}) merupakan sebuah [[mukim]] yang terletak di [[Daerah Bandar Baharu]], [[Kedah]].
 
==Pusat pentadbiran dan pemerintahan==
Rancangan awal pihak kerajaan untuk memindahkan pusat pentadbiran kerajaan yang berada di Bandar Baharu ke Serdang telah ditentang oleh penduduk kampung Sungai Kecil Hilir dan Relau. Namun selepas pembinaan jalan tar yang melalui kampung Air Putih hingga Relau dan Sungai kecil hilir, mereka mula menyokong cadang tersebut. Bermula tahun 1997, pusat pentadbiran kerajaan mula pindah ke Serdang. Serdang dipilih sebagai pusat pentadbiran yang baru kerana ia terletak di tengah-tengah daerah Bandar Baharu. Ini memumudahkan orang ramai untuk berurusan.
 
Sejak perubahan tempat pemerintahan ke Serdang, Serdang semakin pesat berkembang.Semua pejabat kerjaan beroperasi di Serdang. Antaranya Pejabat Daerah dan Tanah, [[Majlis Daerah Bandar Baharu]], Mahkamah Syariah, Pejabat Agama, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Balai Polis, Pejabat Pos, Hong Leong Bank Dan Laindan lain lagi. Selain daripada itu, pelbagai rancangan telah dilakukan bagi memastikan kemajuan Daerah Bandar Baharu. Contoh terbaru yang boleh dilihat adalah dengan terbinanya Ibu Pejabat Polis Daerah Bandar Baharu, Balai Bomba, Dewan Serbaguna dan Sekolah Menengah Serdang Baru. Projek yang masih belum dilaksanakan adalah pembinaan Masjid Daerah dan Hospital Daerah.
 
Bagi melicinkan pentadbiran dan pengurusan hal-hal yang berkaitan dengan kerajaan sama ada kerajaan persekutuan, kerajaan negeri ataupun kerajaan tempatan, bererapa buah pejabat dan bangunan pentadbiran dan pengurusan kerajaan diwujudkan oleh pihak yang bertanggungjawab di Serdang. Antaranya adalah seperti berikut: