Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Zahirulnukman (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Teg: Undur
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 22:
Pemecatan Mohamed Nasir sebagai Menteri Besar Kelantan disebabkan sebahagiannya oleh krisis dalam [[Barisan Nasional]]. Ketika itu PAS adalah sebuah parti komponen dalam BN.<ref>[http://ww1.utusan.com.my/utusan/Rencana/20121101/re_01/Punca-Pas-diceraikan-1977 Punca Pas ‘diceraikan’ 1977] Utusan Malaysia, Zulkifli Jalil November 1, 2012</ref> Apabila PAS menarik diri daripada Barisan Nasional serta hilang penguasaan negeri [[Kelantan]], BERJASA yang baru ditubuhkan pula membentuk kerajaan gabungan dengan [[Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu]] (UMNO).
 
== Penglibatan dalam PilihanrayaPilihan raya Malaysia ==
'''PilihanrayaPilihan raya Negeri Kelantan 1978'''
 
PilihanrayaPilihan raya Negeri Kelantan 1978 telah menyaksikan kejatuhan pemerintahan PAS selepas 4 penggal. BERJASA yang diatur penubuhan dan kerjasama UMNO didaftarkan dalam tempoh yang pendek sebagai persiapan untuk PRN. Dalam PRN ini, UMNO telah mengaturkan pembahagian kawasan atau kerusi yang dipertandingkan sebagai satu kerjasama pilihanrayapilihan raya. UMNO dan MCA diperuntukan bertanding di 24 kerusi dan BERJASA pula 12 kerusi. 12 kerusi yang dikenal pasti kawasan selamat UMNO ditandingi oleh BN menerusi calon UMNO dan MCA, sementara kawasan 12 kawasan kubu PAS, dibiarkan BERJASA bertanding satu lawan satu dengan Pas. Baki 12 kerusi kelabu, BN bertanding bersama BERJASA menentang PAS dalam saingan 3 penjuru untuk memecahkan undi PAS.
 
BN menang 23 dari 24 kerusi yang ditandinginya. Kalah di kerusi selamat, satu lawan satu dengan PAS di Manek Urai, dengan majoriti tipis, 98 undi.  BERJASA menang 11 dari 12 kerusi, satu lawan satu dengan PAS, kalah di Sering dengan majoriti kecil, 84 undi.  Bagi baki 12 kerusi yang ditandingi bersama BN dan BERJASA menentang PAS, BN menang semua kerusi, di mana di 4 kerusi; Bandar Pasir Mas, Telipok, Gual Ipoh dan Bandar Machang, undi calon BERJASA lebih besar berbanding undi calon PAS. Walau bagaimanapun, 5 calon BERJASA hilang wang pertaruhan, di kerusi saingan 3 atau 4 penjuru bersama calon bebas.
 
Dalam keputusan PilihanrayaPilihan raya Negeri 1978, Berjasa memenangi 11 kerusi DUN dan membentuk kerajaan bersama dengan UMNO/BN dimana Allahyarham Tan Sri [[Muhamed bin Nasir]] dilantik sebagai Senator menjawat Menteri Kabinet di Jabatan Perdana Menteri
 
'''PilihanrayaPilihan raya Umum Malaysia 1982'''
 
Dalam PilihanrayaPilihan raya Umum Malaysia 1982, BERJASA diperuntukkan 12 kerusi yang ditandingi secara langsung dengan PAS dalam PRN 1978, atas tiket BN. Calon BERJASA mewakili BN hanya mampu bertahan 4 kerusi sahaja: Simpangan, Tendong, Tok Uban dan Peringat, dengan majoriti yang berkurangan. Calon BERJASA di Kemumin dan Salor, di samping calon UMNO di Selising hilang kelayakan bertanding, memberikan PAS menang tanpa bertanding di Kemumin dan Selising, sementara di Salor, PAS menang setelah mengalahkan calon bebas yang disokong UMNO.  
 
'''PilihanrayaPilihan raya Umum Malaysia 1986'''
 
Pada PilihanrayaPilihan raya Umum Malaysia 1986, BERJASA tidak menyertai PilihanrayaPilihan raya kerana BERJASA telah keluar dari Barisan Nasional dan membantah penerimaan masuk [[Parti Hizbul Muslimin Malaysia]] (HAMIM) ke dalam BN.
 
'''PilihanrayaPilihan raya Umum Malaysia 1990'''
 
Pada 1989, BERJASA menyertai [[Angkatan Perpaduan Ummah]] (APU), bersama [[Parti Melayu Semangat 46]], PAS dan HAMIM. Dalam PilihanrayaPilihan raya Umum Malaysia 1990, BERJASA diperuntukkan kerusi Sungai Keladi untuk menentang BN yang diwakili MCA. Buat pertama kali, kerusi yang dimenangi oleh calon MCA di pusat bandar Kota Bharu sejak 7 kali pilihan raya ditumpaskan oleh seorang calon Melayu yang bertanding dengan lambang parti BERJASA. Presiden BERJASA, Dato' Wan Hashim Wan Ahmad dilantik sebagai anggota EXCO. 
 
'''PilihanrayaPilihan raya Umum Malaysia 1995'''
 
Dalam PilihanrayaPilihan raya Umum Malaysia 1995, kerusi DUN Sungai Keladi yang ditukar nama selepas persempadanan 1993, DUN Bandar Lama, yang ditandingi oleh Timbalan Presiden BERJASA, Yusoff Mohd Noor kalah kepada calon MCA. Selepas Semangat 46 membubarkan parti dan ahli-ahlinya menyertai UMNO, Angkatan Perpaduan Ummah terbubar sendirinya.
 
Selepas daripada pembubaran APU, BERJASA bersendirian dan tidak aktif dalam politik kepilihanrayaanpilihan raya.<ref>{{cite book |title=Dictionary of the Modern Politics of South-East Asia |author=Michael Leifer |origyear=2001 |publisher=[[Taylor & Francis]] |isbn=0-415-23875-7 |page=73}}</ref>
 
Pada tahun 2009, pihak Jawatankuasa Pusat telah membuat rombakan dan menyusun semula Perlembagaan baru dengan nama Perlembagaan BERJASA Edisi Baru 2009.
 
'''PilihanrayaPilihan raya Umum Malaysia 2013'''
 
Dalam PilihanrayaPilihan raya Umum Malaysia 2013, BERJASA telah bertanding semula dengan sokongan NGO [[Ikatan Muslimin Malaysia]] (ISMA) yang meletakkan calon bertanding di beberapa kawasan campuran yang tidak ditandingi oleh orang Islam. Semua calon tajaan ISMA kalah <ref>[http://www.ismaweb.net/v4/2013/05/keputusan-pru13-bagi-7-tokoh-isma/ Keputusan PRU13 bagi 7 tokoh ISMA]. ISMA web. Capaian 7-5-2013</ref>
 
BERJASA dan ISMA menyatakan mereka menyertai ([[Pilihan raya umum Malaysia 2013|PRU-13]]) bukan bertujuan memecahkan undi orang Melayu, sebaliknya mahu meramaikan wakil kaum itu di Parlimen. Meraka hanya bertanding di kawasan majoriti Melayu tetapi calon nya bukan Melayu seperti P009 [[Alor Setar]], P017 [[Padang Serai]], P072 [[Tapah]], P097 [[Selayang]], P109 [[Kapar]], P129 [[Seremban]] dan beberapa kerusi DUN di Kedah dan Selangor.<ref>[http://arusbaru.my/calon/ Senarai Calon ISMA atas tiket BERJASA, Arus Baru.]</ref>