Terrapene carolina carolina: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amanhasler (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 83:
 
== Taburan dan habitat ==
Kura-kura Katup Timur ini dijumpai di timur Amerika Syarikat. Haiwan ini biasa ditemui di utara hingga ke selatan [[Maine]] serta selatan dan timur [[Michigan]], selatan [[Florida]], dari barat ke timur [[Kansas]], [[Oklahoma]], dan [[Texas]]. Di bahagian utara, mereka juga dijumpai berada di tanah-tanah yang berketinggian 1,000 kaki ke atas, manakala di selatan mereka dijumpai di kawasan berketinggian 6,000 kaki. Haiwan ini jarang diumpai kawasan [[Tasik-Tasik Besar]]; walaubagaimanapunwalau bagaimanapun, populasi mereka jarang ditemui di kawasan berhampiran jalanraya. Di [[Barat Tengah Amerika Syarikat|Midwest]], mereka ialah spesies yang diberikan perhatian seperti di [[Ohio]], manakala di Michigan dan [[Indiana]] mereka diberikan Perhatian Khas . Haiwan ini memilih kawasan hutan, dengan kelembapan sederhana pada bahagian lantai hutan. Haiwan ini juga dijumpai di kawasan rumput bersemak, ladang ternakan, atau di balik longgokan kayu pada tanah basah dan lembap. Kadangkala mereka dijumpai membasahkan diri di dalam tasik cetek dan lumpur, terutamanya ketika cuaca panas. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, haiwan ini akan tenggelam jika diletakkan di dalam air yang terlalu dalam.<ref>http://www.chelonia.org/articles/TerrapenecareSZ.htm</ref>
 
== Pembiakan ==
Baris 92:
Tidak seperti haiwan berdarah panas, metabolisme mereka tidak mempengaruhi selera; sebaliknya mereka mengurangkan aktiviti fizikal dengan memasukkan seluruh anggota badan ke dalam cangkerang, berhenti makan sehingga keadaan pulih sediakala.
 
Kura-kura liar lebih cenderung bersifat [[maserba]]. Makanan mereka terdiri daripada pelbagai jenis seperti [[cacing tanah]], [[siput]], [[lintah]], [[larvae]], [[kumbang]], [[beluncas]], [[rumput]], [[buah]] gugur, [[beri]], [[cendawan]], [[bunga]], rumpai, dan [[udang]] kecil. Kajian oleh [[Jug Bay Wetlands Sanctuary]] di [[Maryland]] menunjukkan kura-kura ini juga makan burung-burung yang terperangkap pada jaring. Namun, biasanya mereka akan memilih makanan yang dilihat menarik, seperti [[burger]] atau [[telur]], walaupun kadangkala makanan tersebut tidak sihat pada mereka.<ref name=":0" /> Kura-kura ini dikatakan makan makanan beracun seperti kulat menjadikan masyarakat asli tidak menyukai daging mereka. Terdapat teori yang menyatakan kura-kura muda bersifat [[maging]] berbanding dewasa. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, tiada bukti kukuh yang menyokong kenyataan ini.
 
==Galeri==