Qutub Minar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2405:204:E609:342:922B:4FB3:49EB:3672 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Polar
Teg: Undur
Baris 5:
Qutub Minar berketinggian 72.5m (237.8 kaki) dengan 399 anak tangga menuju ke puncak. Menara tersebut malangnya kini telah ditutup kepada pelawat. Diameter bahagian tapak ialah 14.3m manakala lantai teratas berdiameter 2.75m.
 
[[Bangunan]] sekeliling adalah contoh-contoh terbaik kerja seni [[orang India]] dari masa ia dibina pada tahun 1193. Menara kedua berada dalam pembinaan dan dirancang supaya lebih tinggi daripada Qutub Minar itu sendiri. Pembinaannya terhenti apabila ia mencecah 40 kaki tinggi.
== Sejarah ==
 
{{gambar tinggi | Delhi_Qutub_01.JPG | 200 | 400 | {{unit meter | 72.5 | 2 | lk = pada}} meter lebar Qutub Minar, adalah bata tertinggi di dunia yang dibina [[Astaliika]] (menara).}}
DiDiilhamkan oleh [[AfghanistanMenara Jam]], diilhamkandi [[jam minaretAfghanistan]] dan keinginan untukmahu mengatasinya, [[DelhiQutb Sultanate] penguasa Islam pertama] [[Qutubuddinal-Din Aibak]], [[Delhi]]pemerintah OlehIslam keranaDelhi kegilaanyang menyebarpertama, biara,memulakan pembinaan semula Qutub Minar bermula pada tahun [1193], tetapi hanya mendapatidapat menyiapkan tapaknya asasnyasahaja. PenggantinyaPewaris beliau, [[Iltutmish]], meluaskannya kemenambah tiga [[tingkat]] lagi dan, dipada tahun [[1368]], [[FirozshFiruz Shah TughlaqTughluq]] membina lantaitingkat kelima dan terakhir. .Perkembangan Menaragaya iniseni telah terbuatbina dari batuzaman pasirAibak merah,hingga yangTughluq mempunyaijelas etsaternyata ayat-ayatdalam al-Quranmenara dantersebut. bungaSeperti berbunga,menara-menara terdahulu yang dipecahkandidirikan oleh bunga-bunga[[Bani anggur,Ghaznawi]] kata-katadan Arab[[Bani dibuatGhuri]] dalamdi Al-Quran.Afghanistan, Qutub Minar dibinamengandungi dibeberapa atassyaf runtuhanbebibir purbaberlapis purbadan [[Lalkotsilinder]], kotayang purbadipisahkan dioleh Delhi,[[beranda|beranda-beranda]] Dhillikayang disokong oleh [[sesangga|sangga-sangga]] [[Muqarnas]]. DhillikaMenara adalahtersebut ibudibina kotadengan raja-rajamenggunakan Hindubatu terakhirpasir Tomarmerah berjejalur yang dihiasi dengan ukiran-ukiran rumit dan Chauhanayat-ayat [[al-Quran]].
 
Nama sebenar Kutubaminar adalah Vishnu Pillar, yang tidak diciptakan oleh Qutbuddin tetapi oleh ahli astronomi lain Varahamihira dari Navratan dari Chandra Gupta Vikramaditya. Pekan yang berhampiran dengan Qutub Minar dipanggil Mehrauli. Ia adalah perkataan Sanskrit yang dipanggil Mihir-Aveli. Ia boleh dikatakan tentang bandar ini bahawa ahli astronomi terkenal yang tinggal di Mihir (yang berada di mahkamah Vikramaditya) di sini. Dia ditemani oleh pembantunya, ahli matematik dan teknokrat. Mereka digunakan untuk mengkaji apa yang dipanggil Menara Qutub untuk pengiraan astronomi. Menara ini, dengan pesawat dua tempat duduk, menunjukkan bunga 24 teratai teratai. Kelopaknya kelihatan seperti hora atau dail 24-jam. Bangunan bunga teratai dengan kelopak empat kelopak adalah idea Hindu. Ia tidak boleh dikaitkan dengan mana-mana bahagian kering di Asia Barat yang tidak dihasilkan di sana. Terdapat pavilion atau bangunan kubah untuk 27 buruj atau buruj yang didedikasikan kepada zodiak Hindu di sekitar menara ini. Beliau meninggalkan keterangan Qutubuddin di mana dia menulis bahawa dia telah memusnahkan semua bangunan paviliun atau kubah ini, tetapi dia tidak menulis bahawa dia telah membuat sebuah menara. Penyerang Muslim digunakan untuk menghilangkan batu-batu atau bangunan batu bangunan Hindu dan membuat bahagian seterusnya ditulis dalam bahasa Arab dengan mengubah wajah atau wajah idola. Butiran yang ditulis dalam Sanskrit di atas tiang dan dinding banyak kompleks masih boleh dibaca. Pintu masuk menara di utara, bukan di barat, sedangkan kepentingan Barat berada dalam teologi dan tradisi Islam. Ini adalah menara pemerhatian astronomi. Dalam skrip Brahmi, ia ditulis dalam Sanskrit bahawa lajur Vishnu dibuat di bukit Vishnupad Giri, yang tidak dijumpai dengan cara yang sama seperti tiang besi yang terkoron. Dari penerangan ini jelas bahwa patung Wisnu terletak di sebuah kuil yang terletak di tengah menara dihancurkan oleh Mohammed Gori dan hamba Qutbuddin. Tiang itu dibuat untuk menghormati kemenangan di timur dan barat raja Hindu. Terdapat tujuh tingkat di menara yang menunjukkan seminggu, tetapi kini terdapat hanya lima tingkat di menara. Keenam digugurkan dan didirikan semula di atas kawasan berhampiran. Di tingkat ketujuh, ada patung Brahma, yang merupakan empat muka, yang telah mengambil Vedas di tangannya sebelum menciptakan dunia. Di patung Brahma terdapat payung marmar putih atau payung, di mana jam emas diukir. Tiga tingkat teratas menara ini telah hancur oleh umat Islam yang terbongkar yang membenci patung Brahma. Para penceroboh muslim juga menghancurkan patung Vishnu di dasar tempat tidur, beristirahat di atas katil.
Tujuan pembinaan monumen yang indah ini telah diduga sekian lama. Ia dapat memainkan peranan umum sebagai sebuah menara yang memanggil orang ramai untuk bersolat di Masjid Quwwat al-Islam, masjid terawal yang masih yang dibina oleh sultan-sultan Delhi. Kemungkinan-kemungkinan lain ialah sebagai menara kemenangan, monumen yang menandakan kehebatan Islam, atau sebagai menara pemerhati bagi pertahanan. Kontroversi juga menyelubungi asal-usul nama menara tersebut. Ramai sejarawan percaya bahawa Qutub Minar dinamakan sempena nama sultan berketurunan Turki pertama Qutb-ud-Din Aibak tetapi sejarawan lain menegaskan bahawa ia dinamakan sebagai menghormati [[Qutb al-Din Bakhtiar Kaki]], seorang wali dari [[Baghdad]] yang datang untuk tinggal di India yang amat dimuliakan oleh Iltutmish.
Tiang besi dipanggil bendera Garuda atau tiang helang. Ia dianggap sebagai pilar penjaga kuil Wisnu. Kuil-kuil 27 buruj dalam satu arah mempunyai bahagian tertutup. Lingkaran menara dibuat tepat dengan memberikan 24 putaran dan sebaliknya bentuk bulatan, bentuk lingkaran dan bentuk segitiga bergantian berubah-ubah. Ini menunjukkan bahawa angka ke-24 mempunyai kepentingan sosial dan ia diberi keutamaan dalam premis. Terdapat 27 semburan atau lubang untuk cahaya masuk. Jika perkara ini dianggap dengan 27 astaga konstelasi, tidak ada keraguan bahawa menara itu adalah tiang pemerhatian astronomi. {{Cite web | url = http://hindi.webdunia.com/miscellaneous/kidsworld/gk/0902/16/1090216124_1.htm|title= Siapa yang menyelesaikan pembinaan Qutub Minar? | access-date = [[23 Mac]] [[200 9]] format = html | penerbit = dunia web | bahasa =}} </ ref>
 
Menurut inskripsi di atas permukaannya, ia dibaikpulih oleh Firuz Shah Tughluq (1351-1388) dan Sikandar Lodi (1489-1517). Major R.Smith juga membaikpulih menara tersebut pada tahun 1829.
 
== Pautan luar ==