Semenanjung Cape York: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 130:
 
=== Ancaman dan pemeliharaan ===
[[Fail:BEWARE sign. 2008.JPG|thumb|Tanda ''BEWARE'' (awas). Semenanjung Cape York]]
 
Sewa stesen lembu menduduki kira-kira 57% daripada jumlah kawasan, kebanyakannya terletak di tengah dan timur TanjungSemenanjung PeninsulaCape York. Tanah adatpribumi terdiri daripada kira-kira 20%, dengan seluruh pantai Barat dipegang di bawah [[Hak Orang Asli]]. Selebihnya kebanyakannya diisytiharkan sebagai [[Taman Negara]] dan dikelola oleh [[QueenslandPerkhidmatan ParksTaman anddan WildlifeHidupan ServiceLiar Queensland]]. Kegunaan darat termasuk padang rumput laut, [[bauksit]] dan pasir [[pasir silika]], rizab alam semula jadi, pelancongan dan memancing.
 
Terdapat banyak deposit bauksit di sepanjang pantai barat atau Teluk Carpentaria. [[Weipa]] adalah pusat perlombongan.<ref>(Sattler & Williams, 1999)</ref><ref name=NatResAtlas>Australian Government. Australian Natural Resource Atlas. Accessed 20 April 2008, [http://www.anra.gov.au/topics/rangelands/overview/qld/ibra-cyp.html anra.gov.au] {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20080727111939/http://www.anra.gov.au/topics/rangelands/overview/qld/ibra-cyp.html |date=27 July 2008 }}.</ref> MuchBanyak hasyang beentelah damagedrosak byoleh overgrazinglebihan ragut, miningperlombongan, poorlykebakaran controlledyang firestidak andterkawal feraldan pigsbabi liar, [[canekodok toad]]sberbulu, weedsrumput, anddan spesies otherlain introducedyang speciesdiperkenalkan<ref>Wynter and Hill (1991)</ref><ref>[http://www.anra.gov.au/topics/rangelands/overview/qld/ibra-cyp.html anra.gov.au] {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20080727111939/http://www.anra.gov.au/topics/rangelands/overview/qld/ibra-cyp.html |date=27 July 2008 }}</ref> tetapi Semenanjung Cape York tetap tidak terjejas dengan sistem sungai yang utuh dan sihat dan tiada tumbuhan atau haiwan terancam sejak penempatan Eropah.
 
Kajian "Strategi Penggunaan Tanah Semenanjung Cape York" telah ditugaskan oleh pemerintah Australia pada tahun 1990 untuk membuat perancangan untuk melindungi padang gurunbelantara dan pencalonan untuk [[SitusTapak Warisan Dunia | Warisan Alam Dunia]] sedang dipertimbangkan oleh Queensland dan Australiankerajaan FederalPersekutuan kerajaanAustralia.<ref name=Valentine>Valentine, Peter S. (2006). Compiling a case for [[World Heritage]] on Cape York Peninsula. Retrieved 7 February 2008, from [http://www.epa.qld.gov.au/publications/p02227aa.pdf/Compiling_a_case_for_World_Heritage_on_Cape_York_Peninsula_Final_report_for_QPWS_/_compiled_by_Peter_S_Valentine_James_Cook_University.pdf epa.qld.gov.au] {{webarchive |url=https://web.archive.org/web/20080627115518/http://www.epa.qld.gov.au/publications/p02227aa.pdf/Compiling_a_case_for_World_Heritage_on_Cape_York_Peninsula_Final_report_for_QPWS_/_compiled_by_Peter_S_Valentine_James_Cook_University.pdf |date=27 June 2008 }}.</ref> Taman negara utamautamanya termasuk Taman Negara JardineSungai RiverJardine di utara, [[Taman Nasional Mungkan Kandju]] berhampiran [[Aurukun, Queensland|Aurukun]], dan [[LakefieldTaman NationalNegara ParkLakefield]] di tenggara bioregionwilayah biologi.
 
== Orang dan budaya ==