Institut Tadbiran Awam Negara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
gabung
Baris 1:
INTAN'''Institut adalahTadbiran sebuahAwam institusiNegara''' atau lebih dikenali sebagai INTAN merupakan pusat latihan sektorbagi awam,pegawai-pegawai kerajaan [[Malaysia]]. INTAN telah diberi mandat dan tanggung jawabtanggungjawab oleh kerajaan untuk melatih kakitangan awam yang berkhidmat di agensi kerajaan persekutuan, negeri, Badan Berkanun Persekutuan dan Negeri serta Pihak Berkuasa Tempatan.
INTAN - Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN)
INTAN adalah sebuah institusi latihan sektor awam, telah diberi mandat dan tanggung jawab oleh kerajaan untuk melatih kakitangan awam yang berkhidmat di agensi kerajaan persekutuan, negeri, Badan Berkanun Persekutuan dan Negeri serta Pihak Berkuasa Tempatan.
 
Selain daripada melatih kakitangan awam, INTAN juga menyediakan perkhidmatan perundingan berkaitan latihan dan kursus kepada pelanggan-pelangan INTAN yang terdiri daripada agensi-agensi kerajaan dalam negara dan juga dari luar negara
Baris 10 ⟶ 9:
Jangka masa kursus bergantung kepada jenis kursus yang dipilih. Jangka pendek adalah selama 3 hingg 5 hari, dan jangka panjang adalah dalam linkungan 2 minggu hingga 2 bulan. Untuk kursus-kursus peringkat Diploma dan Sarjana, ia mengambil masa antara 6 bulan hingga 2 tahun.
 
INTAN sebenarnya diwujudkan untuk menyediakan ruang kepada penjawat awam untuk meningkat prestasi perkhidmatan semasa dalam tugas mellaui kursusu dan latihan dari masa ke semasa. , Sehubungan itu, adalah menjadi tanggung jawab INTAN untuk menyediakan perkhidmatan latihan dan kursus kepada semua Penjawat Awam baik Kerajaan Persekutuan mahupun kerajaan Negeri
 
Untuk kursus-kursus yang kurang dari seminggu, bayarannya hanyalah sebanyak RM30.00 seorang sahaja termasuk makan, minum dan tempat tinggal (bilik). Kursus-kursus yang jangka masanya melebihi seminggu pula akan dikenakan bayaran sejumlah RM50.00 seorang, termasuk makan, minum dan tempat tinggal (bilik).
 
INTAN tidak menetapkan garis panduan keutamaan dalam menyediakan perkhidmatan. Walau bagaimanapun setiap tahun 60% peserta kursus adalah terdiri daripada Kumpulan Sokongan, manakala 40% lagi adalah daripada Kumpulan Pengurusan dan Profesional.
 
Bagi memenuhi keperluan persiapan diri khususnya Isteri-isteri kepada Pegawai Tinggi Kerajaan dalam Kategori Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA) dalam menghadiri acara-acara rasmi kerajaan, INTAN juga telah menganjurkan kursus berkaitan Etiket, Protokol dan Keteram[ilanKeterampilan Diri kepada isteri-isteri mereka ini.
 
Di INTAN semua penjawat awam yang bertugas di INTAN diwajibkan menjalani Latihan Kejurulatihan untuk melayakkan mereka untuk menjadi Pengajar ataupun Jurulatih di INTAN. Jadi semua jurulatih ataupun Pengajar adalah warga INTAN. Namun dalam keadaan-keadaan tertentu di mana INTAN tidak mempunyai kepakaran, barulah perkhidmatan luar diperolehi.
Baris 32 ⟶ 29:
 
Selain daripada itu, INTAN juga mempunyai 6 Kampus Wilayah yang turut mengendalikan kursus-kursus untuk menampung keperluan permintaan di kawasan sekitar. Kampus-kampus tersebut terletak di Sungai Petani (INTURA), Kemaman, Terengganu (INTIM), Kluang, Johor (IKHWAS), Jalan Elmu, Petaling Jaya (INTENGAH), Sabah dan Sarawak.
 
== Alamat ==
:INTAN Main Campus Bukit Kiara
:Jalan Bukit Kiara
:50480 Kuala Lumpur
:MALAYSIA
:Tel: 03 - 2084 7777
:Faks: 03 - 2096 2205
 
== Lihat juga ==
* [[Jabatan dan Agensi kerajaan Malaysia]]
 
==Pautan luar==
* [http://www.intanbk.intan.my/cda/m_home/ Tapak rasmi INTAN]
 
[[Kategori:Jabatan kerajaan Malaysia]]
[[en:National Institute of Public Administration]]