Putera Bertopeng: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 29:
 
==Ringkasan==
Filem ini berlatar belakang di kota Baghdad, Iraq dimana seorang anak raja bernama Tengku Ali Shamsuddin ([[Ahmad Mahmud]]) dan Wan Dalila ([[Latifah Omar]]), anak kepada Gabenor Husin ([[Daeng Idris]]) adalah sepasang kekasih yang saling mencintai sejak kecil. Ketika itu berlaku rampasan kuasa di mana adinda kepada Sultan Shamsuddin ([[S. Shamsuddin]]) iaitu Raja Kamaruddin ([[Haji Mahadi]]) dan pengikutnya merampas takhta dari baginda dan dipenjarakan seumur hidup manakala Putera Ali telah berjaya melarikan diri dari dibunuh oleh bapa saudaranya. Semasa di dalam perjalanan, mereka telah diekori oleh Mukhtar ([[A. Rahim]]) dan kuncu-kuncunya. Mereka bergelut sehingga menyebabkan Tengku Ali tercedera dan terjatuh ke dalam gaung. Pada mulanya Sultan Kamaruddin agak risau dengan dengan kehebatan Tengku Ali yang akan membalas dendam di atas rampasan kuasa tersebut. Namun begitu, Mukhtar sempat melaporkan kepada Siddiq ([[S. Kadarisman]]) dan Kamaruddin dengan mengatakan Tengku Ali telah berjaya dibunuhnya dan mayatnya dibuang ke dalam gaung. Dengan kejayaan itu, Mukhtar telah dilantik sebagai Panglimawizurai perangkerajaan yang baharu menggantikan tempat Siddiq. Manakala Siddiq pula dinaikkan pangkat menjadi Penasihat Sultan (Datuk Wazir yang baharu).
 
Pada hari pengishtiharan Sultan Kamaruddin sebagai Sultan yang baru, baginda telah memenjarakan Datuk Wazir sedia ada (lakonan [[M. Babjan]]) kerana tidak sehaluan dengan titahnya. Sultan Kamaruddin telah meminda perlembagaan negara dimana kesemua duit di dalam baitul mal akan digunakan untuk kegunaan rasmi kerajaan dan pegawai atasan kerajaan. Manakala sistem cukai daripada rakyat diperkenalkan bagi menjana semula pendapatan kasar negara. Baginda juga telah menitahkan kepada rakyat jelata yang tidak sehaluan dengan titahnya akan dihukum bunuh. Sementara itu, Siddiq telah berjumpa dengan Gabenor dan memberitahu bahawa Baginda Sultan akan berkahwin dengan Wan Dalilah. Bapanya mulai risau dan tidak mahu anaknya menjadi isteri kepada Sultan Kamaruddin. Pada malamnya, Tengku Ali telah menjelmakan dirinya dengan wajah yang bertopeng. Tengku Ali mengarahkan agar Wan Dalilah tidak melarikan diri dari Baghdad. Selepas itu, beliau bertemu pula dengan Gabenor dan memberitahu bahawa dialah pemimpin pasukan pemberontak yang bertopeng yang sering mengganggu pentadbiran yang zalim. Beliau mengarahkan agar Gabenor merekrut seberapa ramai yang mungkin untuk menyertai kumpulannya, membekalkan harta dan senjata serta membiayai perjalanan kumpulan tersebut.
 
Dalam masa yang sama, selepas Tengku Ali pulih dari kecederaannya, beliau sering mengikuti perkembangan ahli keluarganya secara rahsia. Setiap waktu malam, Tengku Ali sering menjelmakan dirinya dengan wajah yang bertopeng. Tengku Ali mengarahkan agar Wan Dalilah tidak melarikan diri dari kota Baghdad. Selepas itu, beliau bertemu pula dengan Gabenor dan memberitahu bahawa dialah pemimpin pasukan pemberontak yang bertopeng yang sering mengganggu pentadbiran Kamaruddin yang zalim itu. Beliau mengarahkan agar Gabenor Husin merekrut seberapa ramai yang mungkin untuk menyertai kumpulannya, membekalkan harta dan senjata serta membiayai perjalanan kumpulan tersebut.
Pada hari yang ditetapkan dimana Siddiq dan Mukhtar akan datang untuk berjumpa dengan Gabenor Hussin. Dalam masa yang sama, semua harta yang dibawa untuk melamar telah dirampas oleh pasukan pemberontak bertopeng. Ali telah mengugut Siddiq dan Mukhtar agar membatalkan perkahwinan di antara Sultan Kamaruddin dengan Wan Dalilah. Setibanya di istana, Siddiq melaporkan apa yang terjadi terhadap dirinya dan Mukhtar kepada Sultan Kamaruddin. Baginda Sultan begitu murka dan mengarahkannya agar Wan Dalilah bersama bapanya ditangkap kerana didakwa atas tuduhan menderhaka. Gabenor Husin disiksa sebelum Wan Dalilah berubah fikiran dengan merelakan dirinya untuk menjadi isteri kepada Sultan Kamaruddin. Namun begitu, ayahnya tidak dibebaskan seperti apa yang dijanjikan. Khadijah dan Pak Abu ([[Mustarjo]]) menjadi orang tengah kepada kumpulan pemberontak bertopeng. Pak Abu sempat memberitahu kepada Tengku Ali bahawa Gabenor Husin telah dipenjarakan dan Wan Dalilah akan menjadi isteri kepada Sultan Kamaruddin. Tengku Ali kemudian mengetuai kumpulan bertopeng untuk menuntut keadilan dan membebaskan semua tahanan Sultan Kamaruddin serta memusnahkan pemerintahan Sultan Kamaruddin yang zalim itu. Tengku Ali berjaya menyelinap masuk ke dalam Istana Sultan untuk bertemu dengan Wan Dalilah. Tengku Ali mula membuat perancangan awal dimana beliau mengarahkan agar Wan Dalilah berkahwin juga dengan Sultan Kamaruddin dan pada hari perkahwinan tersebut, kumpulan pimpinannya akan menyerang pihak kerajaan sehingga berjaya dimusnahkan.
 
Pada hari yang ditetapkan dimana Siddiq dan Mukhtar akan datang untuk berjumpa dengan Gabenor Hussin. Dalam masa yang sama, semua harta yang dibawa untuk melamar puterinya telah dirampas oleh pasukan pemberontak yang bertopeng. Ali telah mengugut Siddiq dan Mukhtar agar membatalkan perkahwinan di antara Sultan Kamaruddin dengan Wan Dalilah. Setibanya di istana, Siddiq melaporkan apa yang terjadi terhadap dirinya dan Mukhtar kepada Sultan Kamaruddin. Baginda Sultan begitu murka dan mengarahkannya agar Wan Dalilah bersama bapanya ditangkap kerana didakwa atas tuduhan menderhaka. Gabenor Husin disiksa sebelum Wan Dalilah berubah fikiran dengan merelakan dirinya untuk menjadi isteri kepada Sultan Kamaruddin. Namun begitu, ayahnya tidak dibebaskan seperti apa yang dijanjikan. Khadijah dan Pak Abu ([[Mustarjo]]) menjadi orang tengah kepada kumpulan pemberontak bertopeng untuk menyampaikan apa apa berita perkembangan di dalam kerajaan baru itu. Pak Abu sempat memberitahu kepada Tengku Ali bahawa Gabenor Husin telah dipenjarakan dan Wan Dalilah akan menjadi isteri kepada Sultan Kamaruddin dalam masa terdekat. Tengku Ali kemudian mengetuai kumpulan bertopeng untuk menuntut keadilan dan membebaskan semua tahanan Sultan Kamaruddin sertadan memusnahkan pemerintahanmemaksa Sultan Kamaruddin yang zalim itu meletakkan jawatan dengan segera. Kali ini, Tengku Ali berjaya menyelinap masuk ke dalam Istana Sultan untuk bertemu dengan Wan Dalilah. Tengku Ali mula membuat perancangan awal dimana beliau mengarahkan agar Wan Dalilah bersetuju untuk berkahwin juga dengan Sultan Kamaruddin dan pada hari perkahwinan tersebutyang telah ditetapkan itu, pada hari perkahwinan itulah kumpulan pimpinannya akan menyerang pihak kerajaan sehingga berjaya dimusnahkan.
Pada hari perkahwinan baginda Sultan Kamaruddin, Tengku Ali, pengikutnya dan rakyat jelata berjaya menceroboh masuk ke dalam istana dan membunuh hampir semua pengikut Sultan Kamaruddin. Sultan Kamaruddin berjaya dibunuh semasa baginda ingin melarikan diri. Manakala Tengku Ali pula berjaya membunuh Siddiq. Sultan Shamsuddin juga berjaya diselamatkan dan ditabalkan semula menjadi Sultan. Baginda menitahkan bahawa Tengku Ali akan dikahwinkan dengan Wan Dalilah secepat mungkin.
 
PadaTiba di hari perkahwinan baginda Sultan Kamaruddin dan Wan Dalilah, Tengku Ali, pengikutnyabersama para pengikut dan rakyat jelata berjaya menceroboh masuk ke dalam istana dan membunuh hampir ke semua pengikut Sultan Kamaruddin. Sultan Kamaruddin berjaya dibunuh semasa baginda ingin melarikan diri. Manakalaoleh Tengku Ali. pulaDi berjayakesempatan membunuhitu Siddiq.jugalah Sultanbeliau Shamsuddinberjaya jugamembunuh berjaya diselamatkanSiddiq dan ditabalkan semula menjadi SultanMukhtar. Baginda menitahkan bahawa Tengku Ali akan dikahwinkan dengan Wan Dalilah secepat mungkin.
 
Sultan Shamsuddin juga berjaya diselamatkan dan ditabalkan semula menjadi Sultan. Baginda menitahkan bahawa Tengku Ali akan dikahwinkan dengan Wan Dalilah secepat mungkin. Kerajaan Baghdad kembali aman semula.
 
==Pelakon==