Wikipedia:Tanggungjawab pemeriksa/Panduan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Warning|Untuk '''menghubungi Pemeriksa berkenaan isu sensitif''', lihat Menghubungi Pemeriksa. Jika tidak, untuk membuka siasatan,...'
Teg: Suntingan sumber 2017
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 05:43, 18 Disember 2018

Berikut merupakan panduan kepada para pemeriksa Wikipedia Bahasa Melayu ketika menjalankan tugas pemeriksaan.

Pemeriksa dan dasar privasi

Pemeriksa mempunyai akses kepada maklumat bukan awam. Yayasan Wikimedia menitikberatkan privasi para penggunanya dengan sangat serius, dan kadang-kadang ada ketegangan untuk melindungi Wikipedia dari kerosakan dan gangguan, dan melindungi privasi pengguna. Penyemak mesti sentiasa mengambil tahu serta prihatin dengan menentang perkara ini. Untuk mencapai hasil yang optimum, pengecualian di Wikipedia Bahasa Melayu perlu mematuhi garis panduan berikut:

  1. Pemeriksa diberi hak untuk memeriksa akaun, tetapi harus melakukannya untuk tujuan yang sah. Secara umum, pemeriksaan hanya perlu dilakukan untuk mencegah atau mengurangkan potensi gangguan atau gangguan sebenar, atau untuk menyiasat penyuntingan yang tidak dipercayai.
  2. Pemeriksa sering menerima permintaan daripada pengguna bukan pemeriksa supaya diperiksa sesebuah akaun (walaupun banyak pemeriksaan juga dimulakan oleh pemeriksa tanpa arahan, misalnya kerana periksa telah melihat akaun yang mencurigakan). Pemeriksaan boleh dilakukan di atas permintaan bukan pemeriksa, permintaan itu boleh diterima secara awam atau secara peribadi. Permintaan yang diterima secara persendirian boleh diarahkan oleh pemeriksa supaya dibuat secara terbuka jika pemeriksa berkeinginan, dan sebaliknya.
  3. Permintaan yang tidak berasas akan ditolak dan pemeriksaan tidak akan dijalankan (dengan menggunakan slogan "Pemeriksaan bukan untuk memancing"). Atas pemahaman mereka sendiri, pengecualian mungkin secara peribadi boleh dilakukan untuk tidak membuat sebarang pemeriksaan yang berada dalam batas polisi Pemeriksa; ini mungkin termasuk pemeriksaan bahawa mereka telah di tempat lain atau enggan melakukannya.
  4. Pendedahan data periksa sebenar (seperti alamat IP) adalah tertakluk kepada dasar privasi, yang memerlukan maklumat mengenal pasti tidak didedahkan kecuali di bawah keadaan berikut:
  • Dengan izin pengguna yang terjejas;
  • Di mana pengguna telah merosakkan artikel atau berkelakuan berkelakuan dengan cara yang mengganggu, data boleh dimaklumkan kepada orang yang tidak memeriksa untuk membenarkan tindakan sekatan IP atau sekatan julat, atau untuk membantu dalam merumuskan aduan kepada Penyedia Perkhidmatan Internet yang berkaitan atau pengendali rangkaian ; dan
  • Di mana ia difikirkan perlu untuk melindungi hak, harta atau keselamatan Yayasan Wikimedia, pengguna atau orang awam.

Pendedahan maklumat IP

Pemeriksa boleh memaklumkan bahawa akaun yang bernama berbeza dikendalikan dari IP atau julat yang sama, selagi alamat IP sebenar tidak dinyatakan, atau hanya butiran khusus yang tidak diberikan (seperti nama negara, rantau, atau ISP besar yang berkaitan dengan alamat IP). Jika penyataan Pemeriksa tidak disifatkan identiti peribadi akaun pengguna yang berkenaan, pendedahan tersebut akan dibenarkan. Walau bagaimanapun, di Wikipedia Bahasa Melayu, Pemeriksa tidak digalakkan untuk membuat penyataan awam yang menghubungkan satu atau lebih alamat IP kepada satu atau lebih akaun yang dinamakan, kerana alamat IP sering dikaitkan dengan orang tertentu. (Dalam hal julat IP yang lebih besar, kekecewaan ini tidak begitu besar kerana julat yang lebih besar bermakna sambungan kurang tertentu boleh ditarik.) Apabila mengumumkan hasil pemeriksaan mereka, Pemeriksa akan menggunakan pelbagai cara untuk mengelakkan menyambung pengguna ke Alamat IP, tetapi dalam beberapa kes sukar untuk mengelakkannya. Dasar ini menggalakkan Pemeriksa Wikipedia Bahasa Melayu untuk tidak membenarkan sambungan sedemikian dibuat daripada hasilnya, tetapi dasar privasi global membolehkan mereka melakukannya dalam hal gangguan yang serius, dan dasar ini membolehkan Pemeriksa untuk mengutamakan pematuhan dengan dasar Wikipedia melalui privasi peribadi dari pengguna yang telah menyunting ensiklopedia secara terlarang.

Dalam sesetengah situasi, sementara Pemeriksa berusaha mengelakkan secara eksplisit sambungan akaun ke alamat IP, mereka akan merasa sukar atau mustahil untuk tidak melakukannya. Sebagai contoh, apabila pengguna melakukan suntingan gangguan menggunakan pelbagai IP, atau campuran IP dan akaun, Pemeriksa akan mendapati sukar untuk menyekat akaun dan kemudian alamat IP. Apabila pengguna boneka menggunakan beberapa akaun, pengguna ini sudah tentu akan membuat lebih banyak akaun, oleh itu julat IP pengguna boneka ini mesti disekat supaya akaunnya tidak lagi boleh didaftarkan. Oleh itu, alamat IP dan akaun pengguna mesti disekat bersama-sama.

Penggunaan Pemeriksa sah untuk pengguna yang terlibat dalam tingkah laku yang bermasalah hingga ke titik permintaan untuk tindakan pentadbiran atau penyekatan dinaikkan dan dipertimbangkan -dan di mana Pemeriksa kemudian menentukan sama ada pengguna tersebut mungkin terlibat dalam kelakuan sedemikian -perlindungan projek perlu diberikan keutamaan dan mengambil serius yang lebih tinggi daripada perlindungan terhadap mereka yang dengan sengaja melanggar dasarnya.

Pengekalan maklumat IP

Maklumat mengenai pengguna (seperti alamat IP mereka) dikekalkan untuk tempoh tertentu di laman Yayasan Wikimedia. Pengekalan data adalah terhad kerana insiden atau tindakan yang tidak serius tidak memerlukan siasatan.

Panduan untuk Pemeriksa

Polisi Pemeriksa menasihati pemeriksa bahawa walaupun pengguna melakukan penyalahgunaan, maklumat peribadi sepatutnya tidak didedahkan. Pemeriksa adalah dinasihatkan seperti berikut:

  • Umumnya, jangan mendedahkan alamat IP semasa mengumumkan keputusan. Hanya berikan hasil umum, seperti akaun satu menggunakan rangkaian yang sama (atau rangkaian yang berbeza) ke akaun lain. Jika maklumat terperinci disediakan, pastikan orang yang anda berikan kepadanya adalah orang yang dipercayai yang tidak akan mendedahkannya. Biasanya, maklumat sedemikian tidak harus diberikan kepada orang yang bukan penyelia atau penyelia yang berpengalaman; ia adalah yang terbaik untuk menangani akaun yang sebegitu dengan Pemeriksa lain.
  • Jika pengguna mengatakan bahawa mereka dari rantau tertentu dan alamat IP mereka mengesahkannya, anda dibenarkan mengisytiharkan bahawa Pemeriksa telah mengesahkannya.
  • Sekiranya anda berasa ragu-ragu, jangan terperinci - dan "jawab seperti Magic 8-Ball"!

Di Wikipedia Bahasa Melayu, Pemeriksa perlu menjalankan pemeriksaan "permintaan dan diberi" bukti jelas bahawa pemeriksaan itu perlu dan wajar. Pemeriksa bertanggungjawab menjelaskan sebab pemeriksaan dilakukan jika dicabar. Log Pemeriksa biasanya diperiksa oleh penimbang tara (arbitors). Semua tindakan berkaitan peralatan Pemeriksa, terutamanaya secara awam atau bukan awam tertakluk kepada pandangan umum dan aduan boleh difailkan kepada anda jika didapati disalahgunakan oleh Jawatankuasa Penimbangtara, Jawatankuasa Yayasan Wikimedia atau kedua-duanya. Pemeriksa yang menjalankan pemeriksaan berdasarkan tuduhan yang tidak berasas boleh diingatkan atau tertakluk kepada sekatan, sehingga dan termasuk pembatalan kebenaran mereka; untuk contoh sebelumnya, lihat penyiasatan 2009 ini oleh Jawatankuasa Kecil Audit.

Hubungi Pemeriksa

CheckUser adalah pengguna berpengalaman, dipercayai untuk mengendalikan perkara-perkara yang berkaitan dengan isu sensitif dan privasi serta isu pengguna lain. Rutin pengguna boneka dan isu penyuntingan yang memerlukan semakan Pemeriksa dikendalikan di Wikipedia:Penyiasatan Pengguna boneka. Selaras dengan WP:NOTBUREAUCRACY, Pemeriksa diberi kuasa untuk menerima hubungan dengan cara lain, seperti di laman perbincangan mereka, melalui e-mel, di IRC atau senarai mel, dan sebagainya. Sekiranya kejadian itu bersifat peribadi atau sensitif, anda tidak boleh menggunakan cara perhubungan awam. Sekiranya kejadian itu dalam situasi terdesak, anda harus menghubungi Pemaeriksa yang anda kenal, yang sedang dalam talian, atau hubungi mana-mana Pemeriksa aktif. Sekiranya kejadian adalah kecemasan, anda harus menghubungi Yayasan Wikimedia.

  1. 'Seseorang Pemeriksa' yang akan menasihati, menangani perkara tersebut, atau (terutama jika ditanya) menghantarkan perbincangan kepada Pemeriksa lain untuk perbincangan yang lebih luas.
  2. 'Pasukan Pemeriksa Wikipedia Bahasa Melayu' , adalah sangat sesuai jika anda memerlukan respons yang cepat, mungkin Pemeriksa yang lain akan mengetahui dan tidak tahu mana-mana Pemeriksa secara peribadi untuk menilai siapa individu yang akan dihubungi. Lihat senarai e-mel fungsian-ms untuk cara melakukannya. Sekiranya kesensitifan terlalu melampau, maka ia mungkin akan dihantar ke Senarai e-mel Jawatankuasa Penimbang tara atau mana-mana penimbang tara.

Lihat juga