Harry Potter and the Half-Blood Prince: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikenalikan oleh Wikidata.
Azlinda1975 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 21:
{{HP spoiler}}
=== Sebelum Sesi Persekolahan Bermula ===
==== The Other Minister ====
Setelah [[Voldemort]] dan para [[Death Eater]]nya mencetuskan kekecohan di seluruh Britain, Menteri Alam Sihir, [[Cornelius Fudge]] terpaksa meletakkan jawatan beliau berikutan bantahan orang ramai terhadap kecuaian beliau dalam menguruskan situasi berikut. Sebelum beliau meninggalkan pejabatnya, beliau telah melawat Perdana Menteri Britain yang merupakan seorang Muggle (Bukan Ahli Sihir) untuk memberi amaran bahawa kekecohan yang berlaku di dunia sihir akan memberi kesan juga kepada dunia Muggle (Bukan Sihir) dan keadaan semakin meruncing bagi Kementerian Sihir buat masa sekarangkini. Perdana Menteri ituBritain kemudiannya dikenalkan dengan pengganti Menteri Sihir yang baru yang akan mengantikan Cornelius Fudge, iaitu [[Rufus Scrimgeour]]. Manakala di rumah [[Severus Snape]] di [[Hujung Spinner]] pula, Snape telah membuat Ikrar Tak Terlerai dengan ibu [[Draco Malfoy]], [[Narcissa Malfoy]]. Sungguhpun adik Narcissa, [[Bellatrix Lestrange]] tidak mempercayai Snape, namun Snape tetat bertegas yang beliau akan terus melindungi Draco semasa Draco cuba melaksanakan tugasan yang telah diberikan oleh Voldemort dan beliau sendiri akan menamatkan tugasan itu andainya Draco gagal melaksanakannya.
 
====Jalan Spineer Street ====
Semasa musim panas, [[Albus Dumbledore]] telah menugaskan Harry (tanpa diketahui oleh Harry) untuk memujuk Profesor [[Horace Slughorn]], seorang guru yang telah bersara untuk menyambung semula kerjaya beliau di Hogwarts. Harry kemudiannya menghabiskan musim cutinya di [[The Burrow]] bersama keluarga Weasley dan Hermione. Di sini, Harry telah mendapat tahu bahawa [[Bill Weasley]] telah bertunang dengan gadis pilihanya (malangnya bukanlah gadis kegemaran keluarga Weasley terutamanya bagi [[Puan Weasley]] dan [[Ginny Weasley|Ginny]]) iaitu [[Fleur Delacour]]. Harry, Ron dan Hermione pula telah menerima keputusan [[P.S.B]] mereka. Untuk menjadi seorang Auror, Harry dan Ron perlu mengambil subjek [[Posyen]] untuk meneruskan pengajian mereka ke tahap [[U.S.S.M]]. Walauu bagaimanapun, keputusan mereka itu tidak mencapai tahap yang diperlukan oleh guru posyen mereka iaitu Profeor Severus Snape yang sekaligus membantutkan cita-cita mereka. Walau bagaimanapun, Harry amat teruja apabila mendapat tahu bahawa hanya beliau sahaja yang menerima gred 'Cemerlang' bagi subjek [[Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam]] jika dibandingkan dengan Ron dan Hermione. Di [[Diagon Alley]], ketiga-tiga sahabat itu telah menjumpai Draco lalu mengekori beliau. Mereka kemudiannya mendapati Draco telah mengunggut Encik Borgin, pengurus kedai [[Borgin dan Burkes]] untuk membaiki satu objek dan menyimpan yang satu lagi. Di sini, Harry mula membuat andaian bahawa Draco telah menjadi seorang [[Death Eater]].
Manakala di rumah [[Severus Snape]] di [[Hujung Spinner]] pula, Snape telah membuat Ikrar Tak Terlerai dengan ibu [[Draco Malfoy]], [[Narcissa Malfoy]]. Sungguhpun adik Narcissa, [[Bellatrix Lestrange]] tidak mempercayai Snape, namun Snape tetat bertegas yang beliau akan terus melindungi Draco apabila Draco cuba melaksanakan tugasan yang telah diberikan oleh Voldemort dan beliau sendiri akan menamatkan tugasan itu seandainya Draco gagal melaksanakannya.
 
Semasa musim panas, [[Albus Dumbledore]] telah menugaskan Harry (tanpa diketahui oleh Harry) untuk memujuk Profesor [[Horace Slughorn]], seorang guru yang telah bersarabersama, untuk menyambung semula kerjaya beliau di Hogwarts. Harry kemudiannya menghabiskan musim cutinya di [[The Burrow]] bersama keluarga Weasley dan Hermione. Di sini, Harry telah mendapat tahu bahawa [[Bill Weasley]] telah bertunang dengan gadis pilihanya (malangnya bukanlah gadis kegemaran keluarga Weasley terutamanya bagi [[Puan Weasley]] dan [[Ginny Weasley|Ginny]]) iaitu [[Fleur Delacour]]. Harry, Ron dan Hermione pula telah menerima keputusan [[P.S.B]] mereka. Untuk menjadi seorang Auror, Harry dan Ron perlu mengambil subjek [[Posyen]] untuk meneruskan pengajian mereka ke tahap [[U.S.S.M]]. Walauu bagaimanapun, keputusan mereka itu tidak mencapai tahap yang diperlukan oleh guru posyen mereka iaitu ProfeorProfesor Severus Snape yang sekaligus membantutkan cita-cita mereka. Walau bagaimanapun, Harry amat teruja apabila mendapat tahu bahawa hanya beliau sahaja yang menerima gred 'Cemerlang' bagi subjek [[Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam]] jika dibandingkan dengan Ron dan Hermione. Di [[Diagon Alley]], ketiga-tiga sahabat itu telah menjumpai Draco lalu mengekori beliau. Mereka kemudiannya mendapati Draco telah mengunggut Encik Borgin, pengurus kedai [[Borgin dan Burkes]] untuk membaiki satu objek dan menyimpan yang satu lagi. Di sini, Harry mula membuat andaian bahawa Draco telah menjadi seorang [[Death Eater]].
 
Di [[Diagon Alley]], ketiga-tiga sahabat itu telah menjumpai Draco lalu mengekori beliau. Mereka kemudiannya mendapati Draco telah mengunggut Encik Borgin, pengurus kedai [[Borgin dan Burkes]] untuk membaiki satu objek dan menyimpan yang satu lagi. Di sini, Harry mula membuat andaian bahawa Draco telah menjadi seorang [[Death Eater]].
 
=== Di Hogwarts ===