Kota Bharu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 73:
Kota Bharu juga ialah tapak pendaratan angkatan tentera pencerobohan [[Jepun]] pada 8 Disember 1941 semasa [[Perang Dunia Kedua]].
 
== Kota Bharu sebagai Bandarayabandar raya Islam ==
Kota Bharu diisytiharkan sebagai Bandarayabandar raya Islam pada hari [[Sabtu]] [[1 Oktober]] [[2005]] jam 10 malam oleh [[Sultan Kelantan]], DYMM [[Sultan Ismail Petra ibni al-Marhum Sultan Yahya Petra]] di [[Stadium Sultan Mohammed Ke IV]]. Perasmian diiringi pertunjukan bunga api sebagai gimik perasmian dan persembahan sajak, dikir barat, nasyid dan nyanyian oleh jemputan khas iaitu [[Asmawi Ani|Mawi]], [[M. Nasir]], [[Halim Yazid]], [[Kumpulan Rabbani]] dan [[Akhil Hayy]]. Perasmian turut disaksikan oleh ribuan hadirin sehingga terpaksa menonton di layar yang dipasang di beberapa tempat disekitardi sekitar Kota Bharu.
 
Selepas perasmian tersebut, Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) ditukar nama baru iaitu [[Majlis Perbandaran Kota Bharu BandarayaBandar raya Islam]] (MPKB-BRI).
 
Akan tetapi pengisytiharan ini bukan bermakna bandar Kota Bharu telah mendapat status bandarayabandar raya seperti yang lain, tetapi sekadar menggelarkan Kota Bharu sebagai bandar yang bercirikan Islam sebagaimana Melaka digelar Bandarayabandar raya Bersejarahbersejarah atas dasar bercirikan sejarah.
 
== Iklim dan cuaca ==