Putus Sudah Kaseh Sayang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 29:
 
==Sinopsis==
Mengisahkan Che' Rostam ([[P. Ramlee]]) bekerja sebagaiseorang pengurus bank. Beliau mempunyaiMempunyai seorang isteri bernama Rosmah ([[Mariani]]) dan seorang anak lelaki yang masih remaja, RostamRizman (Bab Mustaffa). Rosmah menghidap penyakitdisahkan lumpuh separuh badan dan hanya mampu bergerak sekitar dalam rumah menggunakan kerusi roda. Rostam yang sering kesunyian menanggung seksa batin di rumah, sering menghadiri majlis-majlis yang dianjurkan oleh kawan-kawannya. Sementara itu, anaknya RosmanRizman pula sering membuang masa berlegar-legar di pusat hiburan terutama sekali di sebuah kedai minuman tempat kerja Lisda ([[Latifah Omar]]). Seorang pelayan wanita yang bekerja sebagaidi seorang pelayansebuah kelab malam di ibu kota Kuala Lumpur. Lisda adalah seorangmerupakan janda yangdan mempunyai seorang anak perempuan yang dipelihara oleh neneknyaibunya di kampungnyasebuah perkampungan yang terletak di negeri Pahang. Di tempat kerja Lisda, ramai pengunjung yang meminatinya tetapi tidak pernah dilayan sehingga ke bilik tidur termasuk RosmanRizman. Pada suatu malam, Rostam telah berkenalan dengan Lisda di sebuah majlis jamuan rakannya. Oleh kerana terlalu banyak meminum minuman keras, Rostam telah mabuk dan tiada siapa yang dapat membantunya. Hanya Lisda membawayang masih berada di situ. Dia terus membawanya untuk bermalam di rumah flatnyapangsanya. Sementara itu Rosmah sungguh bimbang kerana Rostam tidak pernah tidak pulang atau bermalam di tempat lain selama 21 tahun mereka mendirikan rumah tangga. Keesokan harinya, apabila Rostam pulang ke rumah, dia telah berbohong dengankepada isterinya dengan pelbagai alasan, namun diterima oleh Rosmah. Lisda pula mula berasa kurang senang apabila diajakRizmab sering mengajaknya mengadakan hubungan seks dengannya namun ditolak oleh Lisda. Apabila pulang ke rumahnya, Rostam pula berada disitu. dan akibatAkibat marahgagal padamengawal Rosmanperasaannya, makadia kemarahannya pulatelah dilepaskanmemarahi kepada Rostam yang secara kebetulannya telah menceroboh privasinya. Sebaik sahaja Rostam beredar dan ditegur oleh pembantuMak Enon ([[Mak Enon]]), tuan sewa rumahnya, Lisda mula menyedari kesilapannya lalu dia menemui Rostam dipejabatdi pejabat keesokkan harinya. Dari situ, bermulalah episod percintaan antara mereka berdua. Percintaan Rostam dan Lisda mula diketahui Rosmah apabila dia menjumpai gambar Lisda didalam beg kerja suaminya dan lantas menyuruh orang gajinya. Keropok ([[A. K. Jailani]]) memanggil Lisda untuk datang ke rumahnya. Perasaan Rosmah semakin tertekan apabila Lisda menceritakan bahawa selain suaminya, anaknya RosmanRizman juga menyimpan perasaan kepadanya. Setelah berfikir, Rosmah akhirnya mengalah dan mengizinkan agar Rostam mengahwini Lisda bagi mengelakkan RosmanRizman juga menyintai wanita yang sama.
 
Perkahwinan Rostam dan Lisda akhirnya diketahui RosmanRizman dan akibat tidak dapat menerima kenyataan bahawa Lisda menjadi ibu tirinya, RosmanRizman hilang akal dan terjadinya pergaduhan antara dua beranak sebaik sahaja Rostam pulang dari kerja. Ketika Rostam hampir-hampir hendak membunuh RosmanRizman, Rosmah terjatuh dari tangga, menyebabkannya terbunuhdia terkorban. Sebelum kematiannya dipangkuan Rostam, dia sempat berpesan kepada Rostam agar tidak memutuskan ikatan kekeluargaan dengan RosmanRizman dan Lisda. Kerana mempercayai fitnah yang dilemparkan RosmanRizman kepadaterhadap Lisda, Rostam terpaksa menceraikan Lisda dengan talak satu. Walaupun hanya sempat mendirikan rumah tangga hanya selama dua hari sahaja.

Sejak kejadian itu, hubungan antara Rostam dan RosmanRizman mula dingin apabila mereka berdua tidak bertegur sapa sebaik sahaja bertemu. RosmanRizman akhirnya mengakui perbuatannya salah dan mulaberdosa terhadap bapanya dan Lisda. Dia berjanji untuk mencari dan memujuk semula Lisda agar kembali ke pangkuan ayahnya, namun ditolak dengan mengatakan hanya ayahnya sahaja yang boleh memujuknya kembali. Sementara RosmanRizman sedang memujuk Rostam agar mengambil kembali ibu tirinya, Mokhtar (Hashim Tovey) yang turut menyimpan perasaan terhadap Lisda cubatelah membunuhmelanggar Lisda dengan melanggarnya dengan kereta miliknya setelah mengetahui Lisda telah pun berkahwin namundengan gagalseorang setelahpengurus polisbank. bertindakDia menghalangberjaya dandiberkas menangkapoleh Mokhtarpihak polis selepas kejadian itu. Semasa dihospital, Rostam sempat berjumpa dengan ibu Lisda dan Kamsiah, anak Lisdaperempuannya di sebuah wad tempatkelas Lisdatiga Hospital Kuala dirawatLumpur. Lisda berpesan kepada Rostam agar menjaga ibu dan anaknya sekiranya dia meninggal dunia dankelak mengambilatau mengambilnya kembali sekiranya Lisdadia masih hidup. Beberapa minit kemudian, Lisda akhirnya meninggal dunia sebaik sahaja Rostam membacakan surah ''Yasin'' untuknya.
 
==Pelakon==