A. Aziz Deraman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Victor pogadaev (bincang | sumb.)
Victor pogadaev (bincang | sumb.)
Baris 23:
# Tamadun Melayu: Jilid 1 / Ismail Hussein, Aziz Deraman, Abd. Rahman Al-Ahmadi ;[[DBP]], 1989.
# Malay. volume 15 number 1 2002 / advisory editor A. Aziz Deraman ; chief editor Hamdan Yahya ; editor Zalila Sharif ; assistant editor Majdah Chulan ; associate editors A.Rahman Yusoff, Solehah Ishak, Siti Hawa haji Salleh, Engku Maimunah Mohd. Tahir ; cover design Mohamad Bin haji Hassan ;[[DBP]], 1988.
 
==Terjemahan ke bahasa asing==
Puisinya diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa asing, termasuk [[bahasa Rusia]]. Pelancaran antologi Aziz Deraman dalam bahasa Rusia "Kembara Penyair" (penterjemah Victor Pogadaev dan Anna Pogadaeva) diadakan di Pusat Sains dan Budaya Rusia di Kuala Lumpur pada 13 April 2003 dihadiri Duta Besar Rusia Vladimir Morozov <ref>Berita Jiwa, DBP, N 48, 2003</ref>, kemudian pada 21 April di Perpustakaan Kesusasteraan Asing di Moscow selama lawatan Aziz Deraman ke Rusia.
 
==Kesan==
<blockquote>...&nbsp; Beliau cintakan tanah air dan mengkagumi keindahan negaranya tetapi bersamaan itu merasa prihatin bagaimana kejamnya orang yang tujuannya ialah “menambah kekayaan” sahaja. “Dan kami miskin pemandangan indah//bukit bukau gondol, parah//tanah-tanih gersang, berserah”, - begitu beliau menyeru dengan sakit di hati (''Belantara kalbu''). Dan teruskan lagi: “Habis hangus hati kami terbakar”. Manusia sebagai bahagian alam tidak boleh wujud tanpanya. Maka Aziz khuatir terhadap perspektif kehancuran alam itu. Bahkan waktu malam dalam tidur beliau terus memikirkan masalah itu dan terbangun kerana mimpi ngeri tetapi kiranya dengan lega bernafas kerana mengerti bahawa itu hanya mimpi (''Mimpi ngeri''). Tetapi bagaimanakah sekiranya pada suatu ketika mimpi ngeri itu akan menjadi kenyataan? - [[Victor Pogadaev]] <ref> ''Виктор Погадаев''. "Предисловие" // А. Азиз Дераман. Странствия поэта. Стихи. Перевод с малайского В.А. Погадаева при участии А.В. Погадаевой. Редактор-составитель. Н.М. Смурова. Художник Наим Хаджи Ахмат. М.: Гуманитарий, 2002, с. 8 </ref></blockquote>