Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Darat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Infobox military unit
|unit_name= TenteraTentara Nasional Indonesia<br>Angkatan Darat
|image= [[Fail:insignia of the Indonesian Army.svg|150px]]
|caption= Lambang Tentera Darat Indonesia
Baris 38:
}}
{{BM}}
'''TenteraTentara Nasional Indonesia -Angkatan Darat''' disingkat(disingkatkan kepada '''TNI -AD''') ialah komponen darat Angkatan[[Tentara Bersenjata KebangsaanNasional Indonesia]] (TNI), yang mempunyai kekuatan anggota berjumlah lebih dari 300,000 orang yang aktif. Komponen ini ialah komponen terbesar didalam TNI.
 
==Sejarah==
Kelahiran '''TenteraTentara Nasional Indonesia-Angkatan Darat (TNI AD)''' bersamaan dengan kelahiran TNI, iaitu pada 5 Oktober 1945 apabila Pemerintah Republik [[Indonesia]] mengeluarkan maklumat tentang perasmian pembentukan Tentara Kebangsaan yang berbentuk Badan Keamanan Rakyat (BKR) menjadi Tentara Keamanan Rakyat (TKR). TKR mempunyai tugas untuk mengamankan negara dan rakyat daripada gangguan tentera pendudukan Inggeris dan NICA. Pada saat itu TKR yang berintikan unsur Darat juga telah mempunyai unsur Laut, Udara dan Kepolisan. Disamping TKR dibentuk juga Laskar Rakyat sebagai organisasi perlawanan rakyat demi tegaknya Proklamasi Kemerdekaan Republik Indonesia 17 Ogos 1945 seperti TRIP (Tentera Republik Indonesia Pelajar), TP (Tentera Pelajar) dan lain-lain.
 
Dengan Penetapan Pemerintah Bilangan 2 12 Januari 1946 nama Tentara Keamanan Rakyat diubah menjadi Tentara Keselamatan Rakyat yang bertugas pokok menyelamatkan Negara Republik Indonesia dan rakyatnya dari bahaya penjajahan.