Pemangku: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
"Bertindak bagi" mempunyai erti asas yang sama dengan "memangku", kecuali ia menunjukkan bahawa penghuni asal jawatan itu masih secara rasmi memegang kuasa.
 
Sebagai contoh, pada 1989 apabila [[Perdana Menteri Malaysia]], Dato' Seri [[Mahathir bin Mohamad]] diserang sakit jantung, [[Timbalan Perdana Menteri Malaysia|Timbalan Perdana Menteri]] Dato' [[Abdul Ghafar bin Baba|Ghafar Baba]] menjalankan kuasa atas dasar bahawa beliau telah "bertindak bagi" Dato' Seri Mahathir yang dalam keadaan tidak berupaya. Dato' Seri Mahathir masih pemimpin negara secara rasmi, kerana beliau tidak meninggal dunia atau meletakkan jawatan, tetapi Ghafar telah melaksanakan kuasanya.
 
Kes yang lebih kurang sama berlaku pada tahun 2019 iaitu apabila [[Yang di-Pertuan Agong]] XV, [[Sultan Muhammad V]] meletakkan jawatannya, Mesyuarat khas Majlis Raja-Raja memutuskan supaya [[Timbalan Yang di-Pertuan Agong]], [[Sultan Nazrin Muizzuddin Shah ibni Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah|Sultan Nazrin Muizzuddin Shah]] memangku jawatan tersebut sehinggalah [[Majlis Raja-Raja]] bersidang untuk memilih Yang di-Pertuan Agong yang baharu.