Pneumonia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Perubatan}}
'''Paru-paru berair''' atau juga dikenali sebagai ''Pneumonia'pneumonia''' merujuk kepada semua jenis keadaan di mana air berkumpul dalam [[paru-paru]]. Ia berpunca dari pelbagai keadaan. Paru-paru berair merupakan sejenis penyakit radang raru-paru.<ref>Stedman's Medical Dictionary, "[http://www.emedicine.com/asp/dictionary.asp?keyword=pneumonia pneumonia]". 24 November 2007.</ref> Biasanya, ia digambarkan sebagai radang [[parenchyma]]/[[alveolus|alveolar]] paru-paru ''dan'' cecair memenuhi alveolar luar biasa. (alveoli merupakan sak mikroskopik dipenuhi udara dalam paru-paru yang bertanggungjawab bagi menyerap oksigen dalam atmosfera Bumi.) Paru-paru berair boleh berpunca dari pelbagai punca, termasuk jangkitan oleh bakteria, virus, fungi, atau parasit, dan kimia atau kecederaan fizikal kepada paru-paru. Puncanya juga boleh secara tidak rasmi digambarkan sebagai ''[[Idiopathic interstitial pneumonia|idiopathic]]''—iaitu, tidak diketahui—apabila pinca jangkitan telah disingkirkan.
 
Simptom biasa dikaitkan dengan paru-paru berair termasuk [[batuk]], [[sakit dada]], [[demam]], dan [[sesak nafas|sukar bernafas]]. Perkakasan [[diagnosis]] termasuk [[sinar-X]] dan pemeriksaan [[sputum]]. Rawatan bergantung kepada punca paru-paru berair; Paru-paru berair bakteria dirawat dengan antibiotik.
 
Penyakit ini sering ditemui dalam semua lapisan umur, malah merupakan penyeybab [[kematian]] utama dalam kalangan warga tua dan yang berpenyakit kronik. [[Vaksin]] tertentu bisa didapati untuk mencegah jenis-jenis pneumonia tertentu; [[prognosis]] yang diberikan dalam merawat penyaikt ini bergantung kepada jenis pneumonia, rawatan segera diberikan, sebarang komplikasi yang berikutan serta tahap [[kesihatan]] pesakit.
Pneumonia is a common illness which occurs in all age groups, and is a leading cause of [[death]] among the elderly and people who are chronically and terminally ill. [[Vaccine]]s to prevent certain types of pneumonia are available. The [[prognosis]] depends on the type of pneumonia, the appropriate treatment, any complications, and the person's underlying [[health]].
 
== Rujukan ==