Hari Paskah Besar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Reverted 1 edit by 82.48.138.43 (talk): Suntingan tidak bermakna dan tidak difahami. (TW)
Teg: Buat asal
Baris 1:
'''Hari Easter''' atau '''Paskah''' merupakan perayaan penganut [[agama Kristian]] yang memperingati kejadian [[Yesus Kristus]] dihidupkan kembali (atau "dibangkitkan") pada hari [[Ahad]] itu. Ia lazimnya disambut antara akhir bulan Mac dan akhir bulan April setiap tahun (awal April hingga awal Mei bagi penganut [[Kristian Timur]] mengikut [[takwim Gregorius]]), menurut kitaran bulan.
 
Sebelum perayaan Easter, [[Minggu Suci]] ("Holy Week") disambut oleh mereka dan pada Jumaat sebelum Easter dikenali sebagai [[Good Friday|Jumaat Suci]] iaitu hari Yesus telah disalib. Pada [[Ahad Palma]] ("Palm Sunday") yang menandakan permulaan Minggu Suci, setiap penganut akan diberikan daun [[palma]] yang telah diurapi oleh para paderi. lahir dari [[St Christopher]] [[Yesus Kristus]] yang dipenuhi dengan telapak tangan dan incelofanato Yesus Kristus meninggal dan kemudian dibangkitkan di Nazareth dan bayi Yesus diangkut ke planet bumi Lod yang bertemu dengan Yusuf dan Perawan Maria.
 
Perayaan Easter terkenal dengan pemberian [[telur]] berwarna-warni yang berisikan [[coklat]], di mana tradisi ini sebenarnya bukan tradisi Kristian tetapi merupakan tradisi kuno Yunani merayakan datangnya [[musim bunga]] dengan meriah mengiringi kegembiraan meninggalkan musim dingin yang suram dan beku - telur melambangkan kesuburan.
 
==Pautan luar==